Skip to main content
Til toppen
Den digitale klinikk

Den digitale klinikk

Fremtiden er kommet for å bli. Parallelt med digitaliseringen av det norske samfunnet tar også stadig flere tannlegeklinikker skrittet over i en ny – og enklere – hverdag.

Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 11.11.20

– Dette er et mye bedre system, og det er økonomisk bedre også. Det er fordi du til enhver tid vet hvilket antall du har inne av de forskjellige forbruksvarene og slipper å hele tiden tenke på at du må ha så og så mye av noe. Her har du bare full oversikt, og du vet det, sier Jane Aalen som er tannhelsesekretær på Vestkanten Tannlegesenter i Loddefjord, vest for Bergen sentrum. 

Jane er klinikkens «superbruker» av Castra, det nye lagrings- og innkjøpssystemet som Jacobsen Dental lanserte for halvannet års tid siden. At det har gitt henne en adskillig bedre og mer oversiktlig arbeidsdag er det liten tvil om der hun smiler sitt bredeste smil på det lille, trange lagerrommet. Den beskjedne størrelsen til tross har Jane full kontroll over klinikkens varebeholdning der alt står ryddig og ordnet i små og store oppbevaringsbokser utstyrt med etiketter med produktnavn og – ikke minst – QR-kode.

T.v: Jane Aalen har et lite, men velorganisert lager, takket være Castra. T.h: Enklere blir det ikke. Denne skanneren registrerer alle uttak, og du har til enhver tid full kontroll over varebeholdningen.

– Det er jo så enkelt, sier hun og demonstrerer hvordan hun registrerer uttak fra lageret ved bruk av en liten skanner. Hun har til enhver tid full oversikt over hvor mange interdentalbørster og komposittpistoler hun har på lur, og får automatisk beskjed fra systemet om når det er på tide å bestille nye varer. Takket være et eget såkalt «maks/min-system» der et gitt antall av hver vare er forhåndsbestemt, forhindrer Castra klinikken i gå tom for en vare, eller, og det er omtrent like viktig, ha for mye av en vare på lager. 

Vestkanten Tannlegesenter var blant de aller første klinikkene i landet som implementerte Castra. Med god hjelp fra Monica Alvheim i Jacobsen Dental sørget Jane for at det var oppe og i bruk i september i fjor. Det har gått over all forventning.

Monica Alvdal hos Jacobsen Dental hjalp Jane Aalen med å skreddersy Castra for å passe perfekt til Vestkanten Tannlegesenters behov.

– Du kan si at med en gang Monica kom og fortalte om dette her, så jeg for meg det arbeidet, sier Jane og himler med øynene. - Men det sa jeg ikke høyt. Til Monica sa jeg bare at vi får gyve på og at dette blir spennende. Men litt sommerfugler i magen hadde vi vel begge to, siden hun også var ny på dette. Det gikk heldigvis mye enklere enn jeg hadde sett for meg, forteller Jane nå som Castra har vært prøvd ut på klinikken i godt over et år. Castra er helt tydelig kommet for å bli.

Noen ganger blir veien litt til mens man går. Selv om Jacobsen Dental hadde arbeidet lenge med å finjustere det digitale lagrings- og innkjøpssystemet før lanseringen i fjor sommer, er det også slik at det kan perfeksjoneres og tilpasses hver enkelt klinikks individuelle behov. Det er Monica som har vært Jacobsen Dentals stedlige representant på Vestlandet, og hun og Jane har tydelig jobbet tett og skryter av hverandres innsats. 

– Jane har jo vært så fornøyd med Castra at hun har fortalt det til kollegaer på andre klinikker, som så har tatt kontakt med meg for å bestille, sier Monica. Jane kvitterer med å si at Monica er det mest hjelpsomme og serviceinnstilte mennesket hun kunne hatt med å gjøre i denne prosessen. 

"I løpet av de ni årene vi har brukt CEREC har vi blitt veldig glade i dette systemet."

– Det er jo også litt gøy for meg som er eldst på klinikken og lære meg dette, sier Jane. – Jeg opplever en følelse av mestring som helt ærlig er veldig god. Jeg har vært her i 35 og et halvt år, sier hun, åpenbart stadig «on top of her game».

Det skulle bare mangle om ikke den digitale utviklingen i samfunnet skulle reflekteres i tannlegeklinikker landet rundt. Der ting som digitale journaler og pasientinnkallinger foregår på digitale plattformer, ville det vært underlig om ikke også noe så enkelt som lagerstyring skulle være digitalisert. Slik var det imidlertid ikke før inntil nylig. 

Da Null Hull for noen måneder siden besøkte en annen klinikk som nylig hadde startet med Castra fikk vi bekreftet at det er et system «alle» har hatt behov for i lang tid, bare at de ikke helt har vært klar over det, eller i stand til å sette ord på nøyaktig hva de trenger. Castra er et klassisk eksempel på at verden går fremover og i overveldende grad gjør hverdagen enklere. 

– For dette er lett å forstå?

– Ja, det gjelder bare å lære seg å bruke skanneren, sier Jane og legger til at det alltids er hjelp å få om hun står fast med et problem. Ikke at det skjer ofte.

– Er det ting du ikke kan, da ringer du til Anne i Oslo. Hun er så tilgjengelig, og hun svarer på absolutt alt. Jeg har en jukselapp da, men så lenge du har en å forholde deg til er ikke dette noe problem i det hele tatt.

Og Castra er nokså selvforklarende?

– Det er det. Du får med en sånn enkel bruksanvisning, men jeg kan ikke si jeg har brukt den noe særlig. Jeg har ikke tid til å stå og lese meg opp, men det trengs jo ikke heller. Se, her er det «varer ut», «varer inn», sier hun begeistret og peker på den lille skjermen på skanneren.

"Den beskjedne størrelsen til tross har Jane full kontroll over klinikkens varebeholdning der alt står ryddig og ordnet i små og store oppbevaringsbokser"

Til å begynne med måtte Jane lære opp tannlegene på klinikken – og de andre sekretærene – til å skanne varer når de forsynte seg på lageret for å holde oversikten, men nå er alle på huset rutinerte nok til at alt går på skinner.

– Hvis jeg er litt usikker på om noen har skannet en vare tar jeg bare en kjapp telling og finner ut av det på en-to-tre. Jeg lærte fort at det ikke var nødvendig å styre sånn. Vi har et lite lager, og det er det sikkert ikke bare vi som har. Du har sånn kontroll med dette. Jeg bestiller stort sett varer en gang i uken hvis det ikke er helt spesielle ting. Da har du hele tiden kontroll og trenger ikke ha stort lager. Du får heller jevnlige leveringer. Poenget er å få ned lageret for å ha bedre kontroll.

Hun er krystallklar hva angår Castra kontra klinikkens gamle, manuelle system:

– Du får en helt annen hverdag. Jeg anbefaler på det varmeste dette til alle klinikkene i hele Norge, sier Jane.

" Jeg opplever en følelse av mestring som helt ærlig er veldig god. Jeg har vært her i 35 og et halvt år, sier hun, åpenbart stadig «on top of her game»."

En annen som er synlig fornøyd med det nye systemet er tannlege og daglig leder Gunnar Moland. Han er en av fire faste tannleger ved Vestkanten Tannlegesenter og er veldig klar på at det ikke lar seg gjøre å reversere den digitale utviklingen. Om han ennå ikke er blitt en dreven Castra-bruker (han vet selvsagt hvordan det fungerer), er han til gjengjeld mangeårig CEREC-bruker og -entusiast.

– Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med CEREC tidligere, sier han. – I løpet av de ni årene vi har brukt CEREC har vi blitt veldig glade i dette systemet. Det har tilført klinikken noe nytt og pasientene er veldig fornøyde. De kommer langveis fra for å bli ferdig med fire kroner på en dag og slippe store avtrykksskjeer og greier, sier den smørblide tannlegen i en pause mellom pasienter.

Det eneste tannlege Gunnar Moland angrer på når det gjelder CEREC er hvorfor han ikke begynte å bruke det før.

For ham er CEREC blitt et like vanlig eller naturlig verktøy som et hvilket som helst annet.

– Ja, det er jo det. Det er et veldig viktig verktøy og er i bruk hver dag. Det som er litt gøy når det gjelder CEREC er at mange av pasientene våre leser seg opp sjøl. De er veldig kunnskapsrike. De leser om CEREC på nettet, og så googler de hvem som har det og havner her hos oss. Bare det at det skjer er jo i seg selv litt gøy, og de kommer som sagt gjerne langveis fra. Så er de veldig fornøyd, og de forteller om det til sine venner og familie, om hvordan de blir ferdige på en dag. Det genererer mye arbeid, sier Gunnar tilfreds.  

Han kan også fortelle at tannteknikerne er veldig komfortable med CEREC. Ved større arbeider sender Gunnar eller de andre tannlegene på klinikken datafilene til teknikerne de bruker inne i byen, men Vestkanten Tannlegesenter har også en freser som får kjørt seg godt. 

Tannhelsesekretær Tone Eilertsen glaser nye kroner som er frest ut ved hjelp av CEREC. 

Og tannteknikerne dere jobber med er ikke skeptiske til at dere gjør de enklere arbeidene selv?

– Nei, ikke de vi bruker. De har fornyet og modernisert seg hele tiden. De er veldig glade for det, og de ser jo hvilken vei det går. Og akkurat nå under koronaen er de veldig glade for å få digitale avtrykk og ikke modeller.

Om fremtiden er kommet for å bli? Bare spør gjengen på Vestkanten Tannlegesenter. 

Min side