Skip to main content
Til toppen
Bli totalkunde og få en rekke goder og fordeler. Les mer!
Liten klinikk – store ambisjoner

Liten klinikk – store ambisjoner

Møt Darya Bassari, en ung og nyetablert tannlege med egen praksis i Oslos travleste bymiljø. Håpet er at den lille klinikken raskt skal vokse seg stor og sterk.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

- Det vil jo selvsagt ta en stund, men jeg håper å kunne doble kapasiteten innen rimelig tid, forteller Darya Bassari som leder klinikken med det store navnet Majorstua Tannlegene. Med en travel busstasjon og folk på alle kanter rett utenfor i Kirkeveien midt i Oslo, er det deilig stille og rolig i femte etasje hos Darya med utsikt til en liten bakgård og med en enkel, men virkningsfull innredning som i sin helhet stammer fra Jacobsen Dental.

Darya åpnet den nye klinikken i oktober, og nå i januar får hun selskap på nabokontoret når en ny tannlege ansettes for å behandle flere pasienter. Det tredje tannlegekontoret som er klemt inn på den lille plassen skal leases ut når Darya har full 12-timerskapasitet på de to andre kontorene, altså to skift à seks timer på hvert, slik at klinikken kan holde åpent fra klokken åtte om morgen til åtte på kvelden.

Når Null Hull er på besøk rett før jul, er det i en pause i pasientstrømmen. En ubeleilig avbestilling ble beleilig for oss slik at Darya har god tid til å vise oss rundt og tegne og fortelle. Ikke at det tar veldig lang tid å vise oss lokalene. 80 kvadratmeter er ikke så stort, men det som er helt klart er at hun har fått mye ut av plassen.

majorstua-tannlegene

- Stein Arild Myhre har vært en fantastisk hjelp, sier Darya om Jacobsen Dentals prosjektleder som har tegnet kontoret og hjulpet med de fleste praktiske gjøremål i forbindelse med innredning og rominndeling. - Han har sett hvor vi kan plassere alt av maskiner, også vifter og slikt i kjelleren, og har laget tegningene, delt inn lokalet i rom med riktig størrelse og vært veldig flink til å utnytte den plassen som er, forteller hun.

Selv om bare ett av tre kontorer er ferdig innredet når vi er på besøk, er det lett å få et inntrykk av den jobben som ligger bak. Daryas kontor virker riktig så romslig, og hennes assistent Krysta som må være fotomodell for anledningen finner seg godt til rette i den splitter nye Sirona-uniten som troner midt i lokalet. Skap og utstyrsskuffer har fin plass bak henne, og lyset utenfra kommer inn gjennom vindusrekken på den ene siden av kontoret.
Darya Bassari snakker svensk med en liten norsk «knekk», men navnet er slett ikke nordisk. Daryas familie kom til Sverige fra Iran da hun var 13 år gammel.

majorstua-tannlegene4

Egentlig ville hun bli lege, men onkelen som er tannlege fikk henne interessert i å gå den veien i stedet, og hun jobbet for ham i begynnelsen av tannlegekarrieren. At hun siden havnet i Oslo skyldtes et ønske om forandring fra det vante. Darya jobbet som tannlege i Sverige i fem og et halvt år, men ville ha en luftforandring. Hun fikk napp på en stillingsannonse fra Torshov Tannlegesenter og jobbet der i mer enn to år, før hun nå har begynt for seg selv.

Under oppstartsfasen er hun alene på Majorstua Tannlegene sammen med assistenten sin, men Darya har medeiere som også er tannleger og kan steppe inn for å hjelpe på kort varsel om hun selv skulle bli syk. Og fra januar skal de altså være to tannleger på kontoret.

- Jeg ville hele tiden starte min egen klinikk, så det føles veldig fint å ha gjort det nå, forteller hun. - Utviklingsmulighetene er mye større her i Oslo enn i Stockholm. Der er det vanskeligere å starte sin egen klinikk, det er tyngre å investere og enda hardere konkurranse, sier hun.

Hva liker hun best ved yrket?

- Jeg har hele tiden sagt at det beste med å være tannlege er å hjelpe folk, men når det er sagt vil jeg jo også utvikle meg selv og ha min egen praksis. Det er viktig. Å være tannlege er også mer bekvemt enn å det er være lege, sier hun om yrkesvalget.

- Her er jeg min egen sjef og har mer kontroll over mitt eget liv. Det er jo også veldig mange sider ved det å være tannlege som er spennende. Du må være psykolog og menneskekjenner, du må markedsføre deg selv, og du må være grundig. Når en pasient kommer inn med et akutt problem, må du også se helheten. Du må gjøre pasienten oppmerksom på hva som kan være årsaken til problemet og følge opp utover det å fylle hullet. Dessuten er det hyggelig å se hva som kan gjøre pasienten finere, å gi vedkommende et penere smil.

majorstua-tannlegene2

Selv har ikke Darya noe problem med å smile, annet enn når hun skal fotograferes. Da låser det seg.

- Jeg er så dårlig på dette, ler hun. - Det blir så falskt!

Håpet for Majorstua Tannlegene er at det skal fylles opp med pasienter raskt og kunne utvide kapasiteten. Når flere pasienter kommer har Darya mulighet for å leie tilstøtende areal så et større tannlegesenter er innen rekkevidde. Med så sentral beliggenhet ved et av Oslos største og viktigste trafikknutepunkter er klinikken om ikke annet svært tilgjengelig. Gjennom blant annet bedriftsavtaler, flyers og anbefalinger fra andre pasienter skal timelistene forhåpentligvis kunne vokse – helst i en rasende fart.

- Dette skal jeg få til, smiler hun med en perlerad av hvite tenner nå som kameraet er pakket bort og legger til følgende opplagte spørsmål:

- Du trenger vel ikke tilfeldigvis ny tannlege?

Lenker
Min side