Skip to main content
Til toppen
Så langt kan CEREC-strikken dras

Så langt kan CEREC-strikken dras

En morgen våknet artisten Dag Spantell, så seg i speilet og sa: «Dette går ikke lenger.» Med god hjelp fra Jan Kirkedam hos A1 Tannlegen i Arendal byttet han ut samtlige tenner – på to dager.

Tekst: Erik Valebrokk / Foto: Erik Valebrokk, A1 Tannlegen
Publisert 31.01.20

- Det er en reise som har vært helt fabelaktig, fra start til mål, sier den rutinerte artisten bak hits som «Kjendisparty» og «Gi verden et smil» - og som hadde stadig større problemer med å smile. 

- Jeg så at underkjeven min var veldig stygg. Jeg kunne ikke smile når jeg så ut sånn, så her måtte noe gjøres. Skal jeg fortsette å leve av musikken, må jeg ha et ordentlig smil. Det er det første folk ser, og som artist er jeg helt avhengig av det, sier en nå «colgatesmilende» Spantell. På under to dager har Jan Kirkedam og hans glade hjelpere skiftet ut hele tanngarden til Spantell – i alt 23 tenner er erstattet ved bruk av CEREC.

Gjennom en prosess som rent dentalmessig startet med digital skanning av Spantells tenner, har den rutinerte CEREC-brukeren gjenskapt de 23 tennene på en måte som hadde tatt adskillig lenger tid på «gamlemåten», med manuelle avstøpninger og full hjelp fra tanntekniker. 

- Denne saken er utrolig kompleks og består av mange fasetter, sier Jan. Han har nettopp fullført en jobb som viser hvor langt det er mulig å tyne CEREC-strikken og er av den grunn strålende fornøyd. Jan er kjent som landets fremste autoritet på digitale avtrykk og chairside-design og har gjennomført lignende arbeider tidligere, men ikke på så kort tid som nå.

- For å behandle en så stor jobb på så kort tid må du bruke alle de ressursene du har. Og for at jeg skulle kunne slipe 23 tenner over natta måtte jeg ha flere fresere, så jeg satte bort noe av fresejobben. Jeg fikk frest halve jobben her på kontoret og halve jobben hos min faste tanntekniker Sten Simonsen i Pro Dental.

"Dette er litt av en bursdagspresang, sier den stadig aktive artisten Dag Spantell som fyller 70 år 24. mars."

Alt er chairside-design, halvparten er altså produsert chairside, og alt er sluttført chairside, men av tidshensyn måtte deler av jobben overlates til andre, forteller Jan.

Han forteller om noe som meget vel kan være rekordhurtig arbeid, men så er han en CEREC-bruker utenom det vanlige. Han har tre fresere som han kan ta i bruk slik at jobben – iallfall i teorien – går tre ganger fortere enn den ellers ville gjort, og for å kunne ha alle tennene til Dag Spantell klare over natten måtte han altså søke hjelp hos Simonsen. 

Sirona-freserne på de to kontorene i sørlandsbyen Arendal fikk kjørt seg, men i utgangspunktet kan tannlegen alene utføre den samme jobben med én freser til rådighet. Det tar bare lenger tid.

- Med Dag startet vi med et røntgenbilde for å sjekke at det ikke var sykdom i tennene. Deretter gjorde vi et fotoopptak. Vi tok en serie med fotografier, som blottlegger det vi er på jakt etter. Det er å se hvordan tennene står når han smiler, hvordan de er plassert i forhold til pupillene, hvordan tennene er i forhold til leppene. 

Det vi så gjorde var å ta et 3D CEREC-skann inne i munnen hans som vi «putter inn» i fotografiet. Så kan vi designe nye tenner hos en god tanndesigner med Smile Design for å se hvordan dette skal bli til slutt, forklarer Jan Kirkedam. 

"Det vi har gjort er å designe en ny tanngard med bakgrunn i den eksisterende. Så kopierer vi rett og slett det nye designet inn i det gamle."

Det siste skjer ved at han sender fra seg fotografiene og 3D CEREC-skannet til en dental designer. Denne type datafiler sendes enkelt via Sirona Connect portalen / Connect Case Center som er det nye navnet på portalen. Her blir alt kryptert og GDPR er godt ivaretatt. Alt dette kjører via Helsenett. Denne gangen var det Sten Simonsen hos Pro Dental som gjorde jobben, men Jan kunne også sendt alt via portalen til en kompis i Vietnam eller en lab han ofte bruker i Kristiansand, Dental Forum. Det er flere og flere labber som tilbyr denne tjenesten, og mange av dem er svært gode. Nøkkelen til en forutsigbar suksess er en god dentaldesigner, og han ville ikke vært komfortabel med å utføre den delen av arbeidet selv.

Noe av poenget med å arbeide digitalt er at iallfall til enklere oppgaver skal tannlegen være i stand til å utføre de deler av prosessen vedkommende er god på. Men ved å jobbe digitalt kan man få designet fra hvor som helst, og det er optimalt, slik Jan ser det. 

"Skal jeg fortsette å leve av musikken, må jeg ha et ordentlig smil. Det er det første folk ser."

Når tanndesigneren har gjort sin jobb kan han lage en modell av under- og overkjeven. Den får han ved å bruke en 3D-printer. Basert på det nye 3D-designet / 3D-printet klarer han å overføre dette inn i munnen, over det eksisterende smilet, slik at pasienten kan få se hvordan det er tenkt at det skal bli. Da får pasienten se dette på seg selv «in real life», og det gjør et sterkt inntrykk. På bakgrunn av innprøvningen skal pasienten forhåpentligvis kunne akseptere forslaget.

Når pasienten har gitt sin godkjennelse tar tannlegen et digitalt skann av modellene (over- og underkjeve) for å lage de ferdige nye tennene. - Det er dette som heter biocopy, altså en biologisk kopi, sier Jan og forklarer:

- Som i et hvilket som helst dataprogram kan vi kopiere tekst eller deler av bilder inn i nye dokumenter og slippe å skrive det på nytt. Det samme kan vi gjøre med 3D-design. Det vi har gjort er å designe en ny tanngard med bakgrunn i den eksisterende. Så kopierer vi rett og slett det nye designet inn i det gamle. Så enkelt er det.


Med pasienten på plass i tannlegestolen er det så å fjerne minst mulig av tannsubstans, og selvfølgelig også gamle fyllinger. 

Jan Kirkedam demonstrerer på skjerm og sammenligner ny over- og underkjeve med gammel. Det nye designet består av en treleddsbro som skal sikre et pent smil mens de resterende er enkeltstående tenner. Han markerer hva datamaskinen skal kopiere og kan så sende dem til freseren der det eneste han må gjøre er å skifte blokk mellom hver tann som freses. 

I tilfellet Dag Spantell freste Jan selv tennene i overkjeven, mens underkjeven ble tatt hånd om av tanntekniker Simonsen. 

- Det mest spennende med å gjøre det sånn er at når du produserer den ene etasjen et sted og den andre et annet, så får vi aldri prøvd det før det er ferdig. Vanligvis sitter produsenten med to modeller, men jeg hadde overkjeven og Sten hadde underkjeven, så vi fikk kun prøvd det da vi puttet det inn i munnen på pasienten. 

"Denne gangen var det Sten Simonsen hos Pro Dental som gjorde jobben, men Jan kunne også sendt alt via portalen til en kompis i Vietnam."

Det ble bare små justeringer da Jan førte de to delene sammen. Årsaken til at det gikk som smurt er at han sendte sine filer til Sten så hadde han det digitale bildet som sitt motbitt, altså et digitalt motbitt, og omvendt. Det var overraskende få justeringer som måtte til for å få et perfekt resultat.  

Pasienten selv er veldig fornøyd.

- Det gikk fort og smertefritt, og jeg kunne tygge med en gang. Og se det smilet da! Dette er litt av en bursdagspresang, sier den stadig aktive artisten Dag Spantell som fyller 70 år 24. mars. 

- Jeg ser jo nesten ut som jeg er 18 år igjen, ler han. 

 

Min side