Rene hender og skinnende overflater

Bent Herman Christiansen med et batteri av desinfeksjonsmidler.

Rene hender og skinnende overflater

Når det gjelder desinfeksjon av hender og overflater er det ingen tvil: Spriten er størst!

Tekst og foto: Erik Valebrokk

Bent Herman Christiansen, daglig leder i DMedical, vet hva han snakker om. Med erfaring innen desinfeksjon i en liten mannsalder – siden 1985 – har han sett produkter komme og gå. Spritbasert desinfeksjon derimot? Der har du produkter som ikke går noen steder.

”Det holder ikke med såpe og rennende vann når tannlegen skal inn i gapende munnhuler. ”

- Ikke all desinfeksjon på tannlegekontoret foregår i autoklav eller desinfektor. Hender skal være rene, uniten likeså. Pasienten skal kunne lene hodet tilbake på en desinfisert hodestøtte. Da trengs litt assistanse, sier Christiansen som distribuerer desinfiserende produkter til norske sykehus – og tannleger.

Jacobsen Dental er blant DMedicals kunder, og selger blant annet produkter til forskjellige typer overflatedesinfeksjon. Som de fleste vil vite er det helt avgjørende å desinfisere overflater i en tannlegeklinikk for å hindre spredning av bakterier, sopp og forskjellige typer virus. DAX er en serie desinfiserende produkter som kommer i flytende form. Det er i utgangspunktet samme type produkter som Antibac, som er navnet på våtserviettene som har samme funksjon, men til litt andre typer overflater.

- De flytende desinfeksjonsmidlene er mest effektive på rene overflater som bordplater, arbeidsstasjoner og seter, mens serviettene kommer bedre til sin rett på håndtak, brytere, knapper og alt som kan gripes, forteller Christiansen.

For bare å ha trukket frem to sentrale produkter kan vi nevne DAX Overflatedesinfeksjon 70 som er en ferdig bruksløsning sammensatt av fire ulike alkoholer med etanol som hovedkomponent. Alkoholstyrken er 70 volum prosent, og virkeområdene er baktericid, tuberculocid, fungicid og virucid. Antibac Desinfeksjonsservietter IPA er et tilsvarende populært og etterrettelig produkt.

- Men hva er vel en tannlege uten rene hender? undrer Christiansen.

- Det holder ikke med såpe og rennende vann når tannlegen skal inn i gapende munnhuler. Da er veien til infeksjon kort om ikke både instrumenter og hender er skinnende rene.

”Ikke all desinfeksjon på tannlegekontoret foregår i autoklav eller desinfektor. Hender skal være rene, uniten likeså. ”

Også her selger DMedical to alternative løsninger. Den ene er en gelé, den andre våtservietter. DAX Alcogel inneholder 85 prosent denaturert etanol, og har en «gjenfettende» effekt. Antibac desinfeksjonsservietter har samme virkemåte, og væsken i begge produkter oppfyller den europeiske EN 1500-standarden.

Slik bruker du hånddesinfeksjon riktig

Min side