Skip to main content
Til toppen
Med Marianne Aulie i taket

Selv om det er mye byggeaktivitet trives Stian Solli Kanestrøm veldig godt med utsikten til byen.

Med Marianne Aulie i taket

Det er ikke så mange pasienter som kan beundre et originalt Marianne Aulie-maleri sittende i uniten, men det er hva tannlege og daglig leder Stian Solli Kanestrøm på ORIS Dental Aker Brygge kan tilby.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

- Det er litt kulere enn å se opp i et hvitt tak. Det er veldig mye som foregår i maleriet, sier Kanestrøm fornøyd. I likhet med alle andre tannleger opplever han engstelige pasienter fra tid til annen, og at et slikt bilde har en beroligende effekt har han erfart mange ganger. Den forholdsvis store klinikken på Aker Brygge midt i Oslo kan faktisk skilte med to slike malerier, «etterlevninger» fra Kanestrøms gamle klinikk som han startet for 15 år siden.

Det er viktig for Kanestrøm og hans kolleger på klinikken at pasientene skal føle seg vel.

- Når de kommer til oss kaller vi dem kunder, snarere enn pasienter. Det handler om å vise dem respekt, at de skal føle seg som noe mer enn en person som bare blir plassert på en pinnestol og bedt om å vente til tannlegen er klar.

Resepsjonsområdet er så lite «tannlegete» som du får det. Myke, roterende stoler trukket i mørk grønt, lekre runde bord, dagsferske aviser og friske blomster, en stor TV-skjerm og generelt god stemning gir snarere assosiasjoner til et reklamebyrå (det finnes et i etasjen under) eller en mediebedrift.

”Vi passet perfekt inn i ORIS’ konsept der det er fokus på høy kvalitet ialle ledd”

- Vi har lagt vekt på at du skal føle en viss varme, sier Kanestrøm. – Det er tiltalende farger og behagelige møbler å sitte i. Her kan kundene drikke kaffe og lese avisen og bli distrahert fra at de faktisk sitter hos tannlegen. Ikke at det i seg selv er så unikt, men små ting som at vi for eksempel har dagsferske aviser i stedet for gamle utleste Se og Hør, tror jeg betyr en del. Det er viktig for oss at vi gjør det så trivelig som mulig. I bunn og grunn handler det om å gi kundene en bedre opplevelse, og tilbakemeldingene vi får tyder på at vi lykkes.

Resepsjonsområdet på ORIS Dental Aker Brygge gir pasientene en rolig og myk start på tannlegebesøket. / Det er ikke så mange tannleger som har kunst i taket slik at pasientene har noe pent å se på.

ORIS Dental Aker Brygge ligger i den gamle verkstedhallen til Akers Mekaniske Verksted, og det har vært viktig for Kanestrøm å bevare noe av historien i lokalene. Gamle dragbjelker under taket og avrundede sprossevinduer vitner om tidligere tiders virksomhet. Han flyttet inn hit for mer enn fire år siden, da med firmaet Dentales som nylig ble kjøpt opp av ORIS, «Norges desidert nest største kjede», som han uttrykker det.

- Vi passet perfekt inn i ORIS’ konsept der det er fokus på høy kvalitet i alle ledd, i forhold til utstyret vi bruker, menneskene som arbeider her og fagområdene, sier Kanestrøm som har tilhørt kjeden siden 1. januar 2018.

”Når de kommer til oss kaller vi dem kunder, snarere enn pasienter. Det handler om å vise dem respekt”

Nylig ble klinikken utvidet til å inkludere en kjeveortoped, Yngvil Ørstavik Zachrisson, som har fått et stort behandlingsrom med tre stoler for barn og ungdom som trenger regulering. Fra før tilbyr også klinikkens tannleger Invisalign til voksne kunder, så på dette området har ORIS Dental Aker Brygge nå et solid fundament. For å gjøre plass til Zachrisson måtte lokalene bygges om en smule og fremstår derfor som enda mer moderne og velfungerende enn før sommeren.

Tannlege Stian Solli Kanestrøm og tannpleier Marie Løvgren stråler om kapp i de innbydende lokalene på Aker Brygge.

Da Dentales først flyttet inn i august 2014 hadde arkitektfirmaet Skaara stått for planløsningene, mens teknisk assistanse på hvor utstyr kunne plasseres, hvor luft og vann skulle legges og alle slike ting ble tatt hånd om av Jacobsen Dental. Med beliggenhet på Aker Brygge er ikke leieprisene blant Oslos laveste, og derfor er plassen godt utnyttet. Behandlingsrommene er små, men effektivt innredet. Her forsvinner da også illusjonen om at du som pasient – eller kunde – ikke er hos tannlegen.

- Nei, her skjønner jo alle det, men vi har gitt dem en så behagelig og myk start som vi tror det er mulig, sier Stian Solli Kanestrøm til slutt.

Min side