Skip to main content
Til toppen
Bli totalkunde og få en rekke goder og fordeler. Les mer!
Ingen Castra, ingen kake!

Ingen Castra, ingen kake!

Hver måned vinner en tilfeldig Castra-bruker en deilig kake til sin klinikk, men hvordan har det egentlig gått med Jacobsen Dentals kostnadsfrie lagersystem, tre år etter lanseringen?


Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 21.09.22

– Jeg vil si det har gått over all forventning. Ingen av oss hadde sett for oss at det skulle bli så stort!

Anne Sandertun, forbruksvareselger i Jacobsen Dental, var en av nøkkelpersonene da Castra ble lansert i 2019 – og hun er det ennå. Akkurat når vi ringer er hun faktisk på vei for å installere det smarte lagerstyringssystemet for atter en kunde, tannlegene Wevelstad i Sarpsborg.

– Det er kostnadsfritt, og vi står for både installasjon og oppfølging, forklarer hun.

"Enkelte kan være litt skeptiske i begynnelsen, men så å si alle blir superfornøyde når de ser hva Castra faktisk er for noe."

Castra er et unikt system, og selskapets salgsteam har en morsom jobb med å spre budskapet. Monica Alvheim som representerer selskapet på Vestlandet, har nylig vært på besøk hos Lærdal Tannhelse for å servere kake. Hver måned trekkes nemlig en tilfeldig Castra-kunde opp av hatten som får en deilig marsipankake levert til klinikken, bare fordi det er hyggelig, rett og slett.

– Ja, det stemmer at sånt alltid er hyggelig, sier Monica og ler, men det er tydelig at det også er veldig givende å besøke kundene som har tatt imot Castra av andre årsaker enn at de vil blir glade for gratis kake.

– Dette går jo bare bedre og bedre. Enkelte kan være litt skeptiske i begynnelsen, men så å si alle blir superfornøyde når de ser hva Castra faktisk er for noe. Det handler om at man må knekke koden. Jeg hører ofte at vi skulle ha innført noe slikt for lenge siden og at det er helt genialt.
 



Kort fortalt er Castra et innkjøps- og lagersystem som til enhver tid gjør at tannlegeklinikker på en superenkel måte kan holde oversikt over varebeholdningen. Det varsler sekretærene automatisk om når det er på tide å bestille nye varer, det være seg komposittsement eller munnbind, matriser eller strips, hva det enn skulle være som er i ferd med å tømmes fra lagerhyllene.

– Da vi lanserte Castra for tre år siden var det et rent pilotprosjekt, der vi startet helt fra scratch. Vi bare begynte i en ende, men det var tydeligvis riktig ende, sier Anne Sandertun og ler. – Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra alle som har tatt inn systemet, og det har virkelig utviklet seg til å bli noe ordentlig. Ikke at det var så mange barnesykdommer at det gjorde noe heller, men småjusteringer vil det jo alltid være når man lanserer et så omfattende nytt system. Det har heller ikke vært noen vesentlige endringer i løpet av disse tre årene. I det store og hele er det ganske likt i dag som det var da vi lanserte det. Det viste seg at det i utgangspunktet var ganske gjennomtenkt, sier Anne fornøyd.

Castra finnes i to versjoner, en fullversjon med komplett lagerstyring og umiddelbar lagertelling, og en lightversjon som kun inneholder selve innkjøpssystemet. Isolert sett er det et effektivt system og kanskje for særlig mindre bedrifter tilstrekkelig, men for optimalt utbytte av Castra, er det åpenbart fullversjonen som er å anbefale.

Selve bruken av systemet er svært enkel. Små kort med strekkoder og varedeklarasjon er plassert sammen med hver enkelt vare, og det er bare å skanne koden ved hjelp av en mobilapp ved uttak. Alt registreres i systemet, og brukerne varsles automatisk når det er på tide å bestille påfyll av en vare. Det gjøres med et par enkle tastetrykk.
 



– Klinikkene blir mindre sårbare, forklarer Anne. – Ting stopper for eksempel ikke opp hvis noen er sykmeldt og en vikar skal inn. Det er systemet som holder orden på varebeholdningen, og som gir beskjed når nye bestillinger må gjøres. Dermed risikerer man heller ikke å gå tom for varer, som jo kan være et problem for mange.

De små justeringene og endringene Castra har vært gjennom i de tre årene som er gått siden lanseringen er til dels resultater av brukernes respons.

– Jeg får av og til input og forslag, ja, men ofte ligger løsningen der allerede, forteller Monica Alvheim. – Det kan ta en stund før man har oppdaget alle mulighetene som ligger i systemet. Derfor er det viktig som vi gjør å følge opp kundene tett, og ikke bare dytte på dem et system og la dem seile sin egen sjø. Når jeg installerer Castra hos en kunde, vet de ikke nødvendigvis hva de skal spørre om, så jeg er alltid påpasselig med å be dem skrive opp spørsmål de måtte komme på underveis, og drar på oppfølgingsbesøk etter tre-fire uker.

Castra er tatt så godt imot at jungeltelegrafen er i full sving.

– Jeg har fått henvendelser fra klinikker som ikke er kunder av oss, forteller Monica. – Det er gøy å få nye kunder på den måten. Det er viktig å være klar over at Castra er et hjelpemiddel, og ikke noe vi overstyrer. Det er også veldig fleksibelt. Kundene kan tilpasse det helt etter sine egne behov. De velger selv hva de vil ha med i systemet. Bokser, etiketter og alt blir tilpasset nøyaktig slik de ønsker det, sier hun.

"Hver måned trekkes nemlig en tilfeldig Castra-kunde opp av hatten som får en deilig marsipankake levert til klinikken, bare fordi det er hyggelig, rett og slett."

I Jacobsen Dentals hovedkontor på Alnabru i Oslo sitter markedssjef Morten Erlandsen og ser fornøyd på at Castras popularitet øker, nærmest dag for dag. For å spre det glade budskapet har han via selgerne så langt delt ut ti kaker til tilfeldig valgte Castra-kunder – én i måneden – og flere aktiviteter er på gang.

– Det er en kjempeviktig satsning for oss, så vi kommer med mer, men detaljene kan jeg ikke røpe ennå, sier han hemmelighetsfullt.
 


Lenker
Min side