Til toppen
Det går alltid et kurs

Kim Mikkelsen fra Dentsply Sirona kurser Jan Erik, Ivar, Steffen, Christoffer og Rune i DAC.

Det går alltid et kurs

Visste du at Jacobsen Dental holder regelmessige kurs? Det gjelder både for egne ansatte, men også for tannleger, tannhelsesekretærer og andre i dentalbransjen som trenger opplæring eller fordypning.


Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 17. juni 2022


– Det er ekstremt viktig at serviceteknikerne våre til enhver tid er oppdatert på produktene våre, forteller Anita Janshaug, servicesjef i Jacobsen Dental. – Deres jobb består i å reparere ting, og da trengs en regelmessig oppdatering. Enten sender vi våre folk på kurs hos leverandørene, eller så samler vi organisasjonen her som nettopp i dag. Vi skal ha den store sommerfesten vår i kveld på en båt i Oslofjorden, for første gang på tre år, så alle er på plass. Da passet det fint å samtidig invitere Kim Mikkelsen fra Dentsply Sirona for å kurse teknikerne i DAC. 

Markedssjef Morten Erlandsen understreker også viktigheten av denne filosofien. Serviceorganisasjonen er en av de aller viktigste bærebjelkene hos Jacobsen Dental. – Hvis en av våre kunder har behov for øyeblikkelig hjelp, får de alltid det, og da er det også helt avgjørende at teknikerne vet hva de holder på med. Tid er penger for tannlegene, så når problemer oppstår skal vi ordne opp på kortest mulig tid.
 



Hele serviceavdelingen til Jacobsen Dental samlet for å lære mer om produktene. 
 

Akkurat denne dagen er også selgerne av forbruksvarer samlet til kurs før sommerfest på kvelden. Hele forbruksavdelingen er i møte, der Jane Rasmussen fra Kuraray Noritake forteller om blant annet nyheter, sementer, bondinger og CEREC-blokker. 

– Det er både nyttig og hyggelig å samle hele teamet igjen etter pandemien. Vi har vært mye borte fra hverandre, så det er ekstra stas å se alle – og helt supert med godt, faglig påfyll, sier Sissel Bjella, salgssjef for forbruksavdelingen.

"Det er ekstremt viktig at serviceteknikerne våre til enhver tid er oppdatert på produktene våre."

 



Jane Rasmussen forteller forbruksavdelingen om produktene til Kuraray Noritake. Fra venstre: Jane, Therese, Bente, Anne S., Sissel, Anne V. V., Monica, Line og Mona.
 

Jacobsen Dentals lokaler på Alna i Oslo har også fint besøk fra et knippe tannleger akkurat denne dagen. Representanter fra Oris i Drammen, Heimdal Tannlegesenter i Trondheim, Carolus Private Tannklinikk i Molde og Clemens & Sægrov i Førde er på plass for å høre CEREC-ekspert Jan Kirkedam forteller om implantatkomponenter og muligheter med chairside og hvilke muligheter som ligger i biocopy, fra den helt enkle jobben til fullt smil.– Dette er et kurs for etablerte CEREC-brukere fra klinikker som vil holde tritt med utviklingen, men vi har andre kurs for ferske CEREC-brukere, forteller markedssjef Erlandsen. – Vi har også mer generelle kurs i teknikker og produkter, både med og uten representanter fra produsentene. Det er en viktig del av virksomheten vår. Vi kunne muligens sluppet unna med bare å selge produktene, men det er et poeng at vi er i stand til å kurse kundene så de faktisk vet hvilke muligheter og bruksområder som finnes.

"Ulrika underviser i hvordan du best jobber ergonomisk med uniten og hvordan du bruker den for å optimere pasientbehandlingen."

 


CEREC-ekspert Jan Kirkedam forteller om noen av de mange mulighetene man har med CEREC chairside.
 

– Høstens første kurs arrangerer vi i samarbeid med Ergo Optikk 1. september i våre lokaler, forteller Kristian Solberg, den smørblide salgssjefen for utstyr i Jacobsen Dental. 

– Ergonomen Ulrika Starkenberg fra Ergo Optikk kommer på det vi kaller en åpen dag. Her kan deltagerne komme og gå som de vil, men det er bindende påmelding. Ulrika underviser i hvordan du best jobber ergonomisk med uniten og hvordan du bruker den for å optimere pasientbehandlingen. 

Ergo Optikk har 30 års erfaring fra feltet, så det skulle ikke være grunn til å betvile kompetansen. De samarbeider med ledende ergonomiske eksperter, og kan alt om hvordan yrkesgrupper som for eksempel tannleger og tannpleiere bør arbeide i situasjoner der også synet spiller en vesentlig rolle. Det handler om noe så tilsynelatende enkelt som å sørge for at kundene får en bedre helhetlig helse i en krevende jobb.

" Serviceorganisasjonen er en av de aller viktigste bærebjelkene hos Jacobsen Dental."

– På Jacobsen Dentals hjemmeside finner du lenker til noen av kursene vi arrangerer, både internt hos oss og i samarbeid med produsentene vi jobber med. Der er det direkte lenker til påmelding og mye nyttig informasjon å hente, og det er selvfølgelig også bare å slå på tråden til oss. Vi tar mer enn gjerne imot forespørsler og arrangerer kurs på oppfordring fra våre kunder. Vi fikser det meste. Vi er jo der for å hjelpe, avslutter Kristian Solberg med et smil.