Skip to main content
Til toppen
Bestilling med et tastetrykk

Bestilling med et tastetrykk

Med det nye lagrings- og innkjøpssystemet Castra har Jacobsen Dental gjort det enkelt å bestille nye varer – og ikke minst holde oversikt over klinikkens varelager.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

Hvor lett er det ikke å gå tom for alt fra blandespisser til alginater, fra bomullspellets til desinfeksjonsmidler? Du tror du har oversikt over lagerbeholdningen, men det du ikke har fått med deg er at kollegaen din snappet den siste esken med engangshansker for to dager siden og at den nye forsendelsen ikke er kommet ennå. Eller at sekretæren skal ringe inn den ukentlige bestillingen «i morgen».

- Vi uttrykte første gang ønske om et system som Castra for to år siden, og endelig er det her, stråler de to tannhelsesekretærene Katrine Kjær og Therese Strømberg hos Tannlege Walle i Moss. Den veletablerte klinikken i sentrum av østfoldbyen er utvalgt som pilotkunde når Jacobsen Dental i disse dager er i ferd med å lansere sitt helt nye lagrings- og innkjøpssystem.

T.v: Tannhelsesekretærene Katrine Kjær og Therese Strømberg flankert av Anne Sandertun og Thomas Løbben fra Jacobsen Dental. T.h: Tannlege Lars Walle i Moss har fått mer fornøyde ansatte etter innføringen av Castra.

Castra er en lenge bebudet videreføring av eksisterende systemer fra søsterselskaper i Finland og Sverige. Etter flere finjusteringer er Castra så å si helt klart, men Jacobsen Dental skal jobbe med ytterligere noen pilotkunder for kontinuerlig å forbedre systemet.

”Avhengig av om man velger Castra med eller uten lagerstyring er innsparingen i størrelsesorden pluss minus 20 000 årlig for en gjennomsnittsklinikk.”

- Det er viktig at vi får testet det på så mange forskjellige typer klinikker som mulig. Det som funker et sted funker ikke nødvendigvis et annet sted, sier Anne Sandertun og Thomas Løbben hos Jacobsen Dental som er ansvarlige for prosjektet.

Det er et veldig fleksibelt system som enkelt kan tilpasses kundenes mange behov.

- Kundene har gjerne sine egne rutiner og systemer som kan være innarbeidet gjennom mange år, og det er viktig at vi tar høyde for dette. Castra gir et ganske stort spillerom, men selvfølgelig innenfor gitte grenser, sier Løbben.

Pek og skann, vanskeligere er det ikke. De små strekkodekortene gjør det superenkelt å ha oversikt over lageret.

Kort oppsummert er Castra en app som gir et effektivt og tidsbesparende innkjøpssystem og/eller full kontroll på klinikkens lagerbeholdning. Det finnes nemlig to forskjellige varianter; en som kun er et innkjøpssystem, og en som også inkluderer full lagerstyring og umiddelbar lagertelling. De fungerer ellers på samme måte ved at alt som blir tatt ut av lageret og alt som blir lagt til registreres med en skanner. Små kort med strekkode og vareinformasjon plasseres på lagerhyllene, og nye varer bestilles med et tastetrykk.

”Det er et veldig fleksibelt system som enkelt kan tilpasses kundenes mange behov.”

- På denne måten optimaliseres innkjøpsprosessen og lagerstyringen, forklarer Sandertun. - Kunden sparer ressurser og til dels ganske store utgifter på denne måten, sier hun fornøyd og de to tannhelsesekretærene Kjær og Strømberg er overbevist.

- Det er så utrolig mye enklere å holde oversikten. Nå bare skanner vi strekkodene. Det er mye enklere enn slik det var tidligere da måtte skrive lister for hånd og av og til kunne oppdage at vi hadde glemt å bestille det ene eller det andre med alt det kunne medføre. Nå sparer vi rett og slett tid og penger, forteller de to.

Beregninger gjort av Jacobsen Dental viser gode innsparinger både i tidsbruk og i kroner og øre. Avhengig av om man velger Castra med eller uten lagerstyring er innsparingen i størrelsesorden pluss minus 20 000 årlig for en gjennomsnittsklinikk. Særlig når det gjelder lagerkontroll og ukurans er det betydelige gevinster å hente, og i tillegg til alt dette blir det mindre å bekymre seg over i det daglige og færre frustrasjoner.

”..endelig er det her, stråler de to tannhelsesekretærene Katrine Kjær og Therese Strømberg hos Tannlege Walle i Moss.”

- Poenget med å gjøre Castra til et pilotprosjekt inntil videre er å få testet det så bredt som mulig, forklarer Løbben. – Vi har fått mange gode innspill fra Katrine og Therese, og foreløpig har implementeringen gått bra. Det skal bli spennende å se hvordan det blir etter et halvt år med innkjøringer av forskjellige andre kunder også. Vi skal ha klinikker av ulike størrelser, med flere lagerlokasjoner og så videre. Det er viktig at vi har tatt høyde for og gjort erfaringer med så mange forskjellige scenarier som mulig før vi lanserer Castra for fullt, avslutter han.

Tilbake til aktuelt >>

Min side