Vårt showrom er klart til å ta imot deg

 

Egentlig burde alle kunder komme innom her før de bestemmer seg,
mener salgskonsulent Esben Vidala.

Av Tore Robert Klerud

 

 

Alle har vi vel tatt sjansen på å kjøpe en bukse uten å prøve den først. Stort sett har det nok gått bra, ikke har de kostet stort heller.

– Å kjøpe inn utstyr til tannlegeklinikken er en litt annen prosess. Dette er ting man skal leve med og tjene pengene sine på mange timer om dagen i lang tid, påpeker Vidala.

Her er det fullt mulig å prøve utstyret – i hvert fall langt på vei. Samtlige uniter og annet utstyr som Jacobsen Dental AS leverer, er til enhver tid montert opp i det store showrommet i lokalene på Alnabru i Oslo.

– Det er riktignok ikke tilkoblet vann, men strømmen er på slik at man kan teste ut ergonomi og de fleste funksjonene. Vi har også innredninger og annet utstyr, som røntgen og CEREC-maskiner på plass, forsikrer Vidala.

Ønsker mange besøk

Kunder er stadig innom for å se, og av og til har showrommet vært brukt til mindre samlinger med sosialt tilsnitt også, for å forene det nyttige med det hyggelige. Fra Jacobsen Dentals side ønsker man seg mest mulig aktivitet i rommet, og mange besøk.

– Det er forståelig at mange vegrer seg for å bruke mye tid på planlegging av utstyrskjøp. Samtidig kan man sammen-ligne med andre bransjer: Hvilken taxi-eier er det som ikke kjører en prøvetur med bilen før han handler? Og en taxibil har man i to-tre år, utstyret vi selger skal kanskje holde i 15 år, sier han.

– Man kan kanskje frykte å bli overtalt til å kjøpe noe litt flottere enn man egentlig trenger, dersom man ledes inn i en slik ”godtebutikk”?

– De fleste har god kontroll på seg selv. Det er greit å få oppleve forskjellene mellom de ulike tingene i virkeligheten, og ikke bare lese om dem. Vi selger ikke nødvendigvis oppover, men prøver å finne den riktige løsningen for hver enkelt kunde.

Selgerne gjør så godt de kan når de er ute hos kundene, og de kan alltid stole på at de får oppdatert informasjon og gjennomtenkte råd. Det er noe med det å se ting med egne øyne, som flere nok burde koste på seg.

– Vi har hatt flere kunder fra så langt unna som Nord-Norge, som har kommet hit ens ærend i forbindelse med nyinvesteringer. Vi har også dessverre hatt noen kunder som har handlet på intuisjon, og senere sagt at ”jeg skulle nok hørt på deg og sett på utstyret først”. Vi forsøker å hjelpe til med å løse floker så godt vi kan, men det er ikke alltid det er enkelt når utstyr er kjøpt og tatt i bruk, sier Vidala.

Utnytt datamaskinen

En annen sak er at han mener mange har mye å hente på å utnytte mulighetene som ligger i det utstyret de allerede har, ikke minst når det gjelder data.

– Alle har jo en datamaskin eller to på klinikken i dag, og ved hjelp av riktig software kan man forenkle mange prosesser ved å ”binde sammen” alt utstyret i klinikken. Noen har ting som ikke ”snakker sammen”, mange vet ikke om alle mulighetene som finnes, og dette er også et satsingsområde for oss – som vi kan demonstrere her i showrommet vårt, sier Vidala.

Rommet er tilgjengelig til enhver tid, og det er bare å ta kontakt – aller helst på forhånd, dersom man vil ta en titt. De fleste er vel innom Oslo en gang i blant, og da er det bare å passe på:

– Det er ikke noe krav om at man er i kjøpemodus, heller. Det er bare en fordel for oss at kundene følger med i utviklingen. Det gjør prosessen enklere for dem den dagen klinikken trenger noe nytt, understreker han.

 

Personvern