Vanskelig lokale ble drømme-klinikk

Perfekt beliggenhet er en god forutsetning for å lykkes med en klinikk. Mange av de andre utfordringene fikk Janet Maistry Østrem hjelp til å løse hos Jacobsen Dental AS.

Av Tore Robert Klerud

 

For få uker siden kunne Østrem stolt åpne dørene til en ny, flott klinikk der hun skal drive spesialistpraksis sammen med kollegaene Trude Handal og Marika Hæreid. Som spesialister innenfor henholdsvis periodonti, endodonti og protetikk har de hatt en drøm om å samles under ett tak helt siden de møttes og ble kjent under videreutdanning for noen år siden.

Nå er drømmen en realitet. Men det har ikke kommet av seg selv.

– God tilgjengelighet var min første prioritet. Her er vi midt i sentrum, rett ved Oslo Sentralbanestasjon, understreker Østrem.

 

Lokaler med utfordringer

Lokalene hun til slutt slo til på, etter å ha vurdert flere, ligger nemlig midt i kjernen av hovedstadens kommunikasjonsnett: I Storgaten, nedenfor Youngstorget, og med alle former for offentlige transportmidler i svært behagelig nærhet. En ikke uviktig detalj for å være et praktisk valg for pasienter i landets hovedstad.

Men etableringen har selvsagt også hatt sine utfordringer.Først og fremst det faktum at lokalene er lange og smale, og følger fasaden langs Pløens gate og Storgaten. Behovet for flere behandlingsrom med separate innganger kunne fort ført til at mye av arealet ”forsvant” i korridorer.

– Jeg involverte Jacobsen Dental helt fra jeg begynte å planlegge dette. De var til og med med meg og så på noen aktuelle lokaler, deriblant dette her. Flere var aktuelle, men det var hele tiden en utfordring å utnytte arealene på en hensiktsmessig måte, forteller hun.

 

Var med helt fra start

Det som i dag er blitt en elegant og smakfull klinikk var da et råbygg. Østrem hadde med vilje involvert Jacobsen Dental helt fra bunnen av for å unngå ubehagelige overraskelser med hensyn til byggtekniske tilpasninger av røropplegg og ventilasjon til de fire behandlingsrommene i den nye klinikken.

– Og alt løste seg slik jeg ønsket, uten at jeg måtte detaljstyre prosessen. Jacobsen Dental tok seg av tegning og planlegging av lokalene, og fulgte opp med byggherren, slik at vi tannlegene kunne jobbe med vårt i mellomtiden. Jeg var trygg på at alt ble slik vi hadde blitt enige om på forhånd, forteller hun.

Etter mange års arbeid på forskjellige klinikker, og med forskjellige løsninger, hadde de selv en god del praktiske ideer som de fikk med i planene.

 

Fikk med egne ønsker

Blant annet en detalj som innbygde skyvedører til samtlige rom langs korridoren, slik at man over alt kan slippe innsyn, og likevel ikke ha dører som slår inn og tar plass. Og et annet sted; et lite ”ventepunkt” for pasienter som kanskje må vente noen minutter underveis mellom røntgen og behandling, slik at de slipper å returnere helt tilbake til venterommet imens.

– Alle ønskene våre ble tatt med, og vi fikk også anbefalt løsninger som leverandøren vet at fungerer etter å ha vært mange år i bransjen, og sett hundrevis av klinikker over hele landet. Men det beste var kanskje det vi ikke trodde de skulle få til, sier hun.

– Hvordan det?

 

Løste ”umulige” utfordringer

– På den første befaringen var det klart at en bærende vegg ville komme litt i veien for den rominndelingen vi hadde lyst på. Jeg nevnte det, men tenkte ikke mer på det. Men en stund etterpå fikk jeg telefon fra Jacobsen Dental, som hadde gått videre med saken og blitt enige med byggherren om en måte å løse problemet på. Meldingen lød ”nå har jeg flyttet veggen din, så nå kan du få et eget gipsrom og alle de tekniske agregatene plassert på loftet”. Det var en strålende beskjed å få når jeg ikke hadde trodd det var mulig, sier Østrem.

– Det høres ut som en omfattende og kostbar ekstraservice?

– Vi la et budsjett på dette helt fra starten av, og det har blitt fulgt. Man har vel rett og slett bare vært ekstra løsningsorienterte og kreative innenfor det budsjettet man hadde til rådighet, sier Østrem, som i tillegg til planlegging også har investert i en god del nytt utstyr til den nye klinikken.

 

Komplett spesialist-miljø

Blant annet er en flunkende ny unit på plass av favorittmerket Sirona, og i det som i dag er et meget delikat møterom ligger også røropplegget klart i gulvet til en fjerde unit – for eventuelle fremtidige utvidelser.

– Vi samarbeider også med en kjevekirurg for å kunne ha et komplett spesialist-tilbud til pasientene, og vil vurdere å utvide dette samarbeidet på litt sikt. Tanken er at med så mange forskjellige spesialister under ett tak skal vi kunne gi et komplett tilbud. Vi ønsker også å kunne diskutere kasus med henvisende tannlege, og målet er å få et godt faglig miljø her på klinikken, forklarer hun.

I tillegg til, selvsagt, å ha det hyggelig på jobb med hyggelige kolleger. Det var jo ideen det hele startet med da de møttes og ”fant tonen” på Universitetet i Oslo. Et vennskap som så langt har resultert i en lekker og smakfull klinikk, som også har alle mulige tekniske forutsetninger for å bli en vellykket arbeidsplass.

Personvern