Tannlegen flyttet – og sentrum kommer etter

Espen Solberg på Jessheim takket ja til all hjelp han kunne få da han skulle flytte. Nå har han et flott utgangspunkt for videre vekst.

 

Endrede rammebetingelser kan føre til at man må gjøre mer omfattende forandringer enn man i utgangspunktet kanskje hadde tenkt. Få rammebetingelser er så definitive som husværet man holder til i.

Da det ble klart at det gamle bygget Espen Solberg hadde holdt til i gjennom ti års tid i Jessheim sentrum skulle rives, bestemte han seg for å satse skikkelig for å ha noe å vokse i. Det krevde noen litt utradisjonelle grep.

Det gjelder ikke minst lokaliseringen. Sammen med tannlege Lene Flølo Syrrist fant han ut at han ville trekke ut av den tetteste sentrumskjernen, og bak firmanavnet ”Tannlegene i23” skjuler adressen Industrivegen 23 seg.

– Det er jo ikke så veldig vanlig at en tannlege holder til på et industrifelt, ler han, og legger til at undersøkelsene viste at 95 prosent av pasientene kom med bil. Her har de fått det langt enklere med parkering enn tidligere.

– Dessuten skal det i løpet av noen ganske få år komme 10.000 nye innbyggere i skogområdene du ser rett på den andre siden av veien her, sier han, og peker mot et tilsynelatende enormt skogområde på nordkanten av byen.Det var derfor viktig for ham å finne store nok lokaler da han skulle begynne på nytt. På industrifeltet var det litt å velge i, og en andre-etasje med til dels uinnredede lokaler falt i smak. Der fikk han god plass til fire behandlingsrom – og han har plass til ytterligere to den dagen de 10.000 nyinnflyttede på den andre siden av veien står og drar i dørklinken.

Han hadde klare tanker om hvordan han ville ha det, men ønsket ikke å ta noen sjanser. Dermed involverte han Jacobsen Dental AS ved Stein Arild Myhre i prosessen helt fra starten av, et valg han i dag er svært glad for at han tok.

– Det har vært litt av en jobb, ja, når man ser hvor mye som har skjedd her – og sammenligner denne nye klinikken med den gamle i sentrum, bekrefter Myhre.

Som resten av staben hos Jacobsen Dental AS har han gjennom årene samlet seg mye erfaring både i forhold til det byggetekniske, og praktisk utforming av tannlegeklinikker. Det er noe stadig flere av kundene vet å benytte seg av. Så også Espen Solberg, som helt fra starten innså at han umulig kunne klare å huske på alle detaljene selv.

– Det var aldri noe tema å prøve å ta hele kontrollen på prosjektet selv. Ikke bare tenker flere hoder på flere detaljer enn man vil huske på egen hånd, det skal tross alt arbeides i anleggstiden også. Man skal beholde fokus på den jobben man gjør hver dag, understreker Solberg.

Myhre var med helt fra start, i alt fra byggemøter til befaringer underveis. Med stor profesjonalitet, også fra gårdeiers side, ble det hele en svært velsmurt prosess med stor forståelse for alle strukturelle inngrep som en tannlegeklinikk krever i forhold til blant annet VA-installasjoner.

Resultatet har som nevnt blitt svært store og romslige lokaler, med innredning fra Inform i kombinasjon med ett og annet kreativt design-grep fra hans eget hode. Noen innredningsdetaljer har man også klart å gjenbruke fra den tidligere kontordriften i lokalene, uten at det er lett å oppdage at det ikke er flunkende nytt.

Aktiviteten for Solberg selv er konsentrert i og rundt fire behandlingsrom samlet i en kjerne innerst. Her er en flunkende ny XO-unit på plass i ett av dem, og ytterligere én XO med en god del år på nakken gjør fortsatt god nytte for seg i ett av de andre.

-Denne er den første av sitt slag om ble satt opp i Norge, og jeg er så fornøyd med den at for meg blir det ingen andre uniter i fremtiden enn XO. Se på den, den ser jo ikke ut til å være gammel i det hele tatt, sier Solberg, og avslører at den tredje uniten – av et konkurrerende merke – også vil bli byttet ut med nok en unit fra den danske favoritt-produsenten når den tid kommer.

-Da Lene skulle starte her fikk hun kun lov til å velge farge på uniten, for merket var allerede bestemt. Og du kan godt nevne at jeg trolig har verdens beste service-mann i Johan Rise, sier Solberg.

I tillegg har han altså et fjerde behandlingsrom der alt er klart til å installere utstyr, og VA-systemene ligger ferdig forberedt i gulvet også om det skulle bli snakk om ytterligere to rom til på litt lengre sikt.

– Om vi har flyttet ut av sentrum nå, så vil sentrum komme etter oss. For noen år siden var Jessheim landsbygd, nå er det en raskt voksende by, sier Solberg, som er glad for at det på denne måten var mulig å sikre seg romslige lokaler å vokse i i fremtiden. De lyse, trivelige lokalene med stilige detaljer har kapasitet til langt flere ansatte enn dagens 7, og både resepsjonen, kontorplassene og sterilen er åpne og innbydende.

– Faktisk er de så åpne at de legger litt press på oss for å holde orden, slik at det hele tiden ser presentabelt ut. Det er positivt for alle parter, sier Solberg, og åpner døren til nok en stolthet: Maskinrommet. Også det er av impon-erende størrelse, og sikrer gode arbeids-forhold også ved service og annet vedlike-holdsarbeid. Slike forhold er ikke alle forunt. De store lokalene har gitt ham enda et fortrinn, som mange tannleger nok kan misunne ham: I en avdeling har han nemlig en tanntekniker som leietager, noe som er uhyre praktisk for begge parter. Dessuten er det svært hyggelig – tannteknikeren er nemlig hans egen far, som tidligere drev praksis i Eidsvoll, men som benyttet sjansen til å komme flyttende da sønnen fikk kloa i de nye lokalene i Jessheims foreløpige utkant.

– Jeg vet ikke om mange som er under samme tak som tannteknikeren de sam-arbeider med. Egentlig litt rart, siden de fleste understreker hvor viktig det er å ha et tett samarbeid. På denne måten kan vi ofte få tittet på ting sammen umiddelbart når behovet oppstår, og pasientene slipper å vente med å ta avgjørelser, påpeker han.

I tillegg er det selvsagt hyggelig å ha daglig kontakt med familiemedlemmer, noe som bidrar til å skape et godt miljø på klinikken. For med god plass og velfungerende utstyr er tryggheten for de gode rutinene på plass, og Solberg og hans ansatte kan konsentrere seg om å yte god service overfor den stadig voksende pasientbasen.

 

Personvern