Tannlegene vender ryggen til noe av det viktigste

Vela_C1B5406

 

Ergonomi på klinikken:

Hvor ofte tenker du på stolen du sitter på? Den kan være nøkkelen til å få en lang og god yrkeskarriere.


Av Tore Robert Klerud

Tannklinikker er generelt arenaer hvor yrkesstolthet og trivsel står svært sterkt. Varierte hverdager med meningsfylte oppgaver og takknemlige pasienter gir gjerne et «kick» – men det er også viktig å være oppmerksom på utfordringene som yrket kan gi.

At arbeidsstillingene på en tannklinikk kan bli veldig statiske har nok de fleste lagt merke til. Enten etter noen dager eller uker der man ikke har vært flink nok til å variere, strekke ut eller ta pauser, eller rett og slett fordi man ikke har tenkt nøye nok på hva det faktisk er man sitter på. Det er mye utstyr som krever fokus, og slik sett er det kanskje ikke noe sjokk at det man har bak ryggen og under setet ikke alltid ligger fremst i bevisstheten.

Det kan være skummelt. For ergonomien i et yrke som allerede i utgangspunktet nødvendigvis må inneholde noen utfordringer slik sett, den er essensiell for at man skal «vare» et helt yrkesliv.

Fremoverlent med armene hevet foran kroppen i lange perioder utsetter tannleger og assistenter seg for påkjenninger på nakke, skuldre og rygg, og dette viser seg også på statistikken over sykefraværet.

Jacobsen Dental AS er bevisste på dette, og har satset på stoler i høy kvalitet og med gode justeringsmuligheter for å bidra til å gi kundene et best mulig arbeidsmiljø.

– Vi bruker tid på å finne gode produkter, slik at våre kunder skal kunne stole på, bokstavelig talt, at yrkeshelsen deres er ivaretatt på best mulige måte, sier ergoterapeut Karen Lyng hos stolprodusenten Vela.

Stolene fra produsenten Vela har vist seg å ha de egenskapene som de ansatte ved norske tannklinikker trenger og fortjener.

– Vela er dansk, og har vært på markedet med sine stoler siden 1935. Altså har de vært med gjennom det vi kan kalle fagets totale moderne utvikling, og løst utfordringene etterhvert som arbeidsstilling og krav til tilpasninger i forhold til annet inventar på klinikken har forandret seg, sier Karen Lyng.

Justeringsmuligheter er nevnt som ett viktig punkt. Kvalitet, både i forhold til slitestyrke og hensiktsmessig materialbruk for en klinikk, er et annet.

I dag markedsfører Jacobsen Dental AS flere ulike modeller fra Vela. Forskjellene er i utforming av sitteputer og rygg, der forskjellige modeller er tilpasset forskjellige arbeidssituasjoner. Slik oppnår man å komme så nær arbeidsområdet som mulig uten å måtte lene seg fremover, for å spare de nevnte områdene på kroppen for statisk påkjenning. Samtidig er stolenes understell utformet for at de skal være lette å flytte med bena samtidig som man sitter, og for at de i minst mulig grad skal komme i konflikt med unitens fotkontroll.

Innstillingsmulighetene er også forskjellige på de forskjellige modellene, og det finnes også ulike grader av polstring – i enkelte tilfeller utformet for å overta og fordele belastningene over et større område på kroppen, og for å forme seg etter brukerens anatomi.

– Det er lett å glemme sin egen stol i en hektisk hverdag, og ikke minst når man setter opp en prioritering over ønsket utstyr. Men det er viktigere enn man kanskje tenker på – og det er mange hensyn å ta. Akkurat det siste kan man dog ta med knusende ro – vi har funnet frem til de beste produktene for våre kunder, og viser gjerne frem de alternativene som finnes, avslutter Karen Lyng.

Se vårt utvalg av Vela arbeidsstoler her

Personvern