Tannlegene Melleby og Lauvstad

Av Tore Robert Klerud

Særpregede omgivelser, tid til pasienten og ”akkurat passe stort”. Det er stikkord som
beskriver praksisen til tannlegene Hans-Arne Melleby og Gisle Lauvstad i Mysen.
– Det er aldri for sent å gjøre det man virkelig vil, understreker Melleby.

Melleby har vært tannlege siden 1983. Det har etter hvert
blitt 28 år siden, og på den tiden har han opplevd mye, og møtt svært
forskjellige utfordringer i forskjellige yrkes-settinger.

– Jeg begynte med privat praksis her hjemme i Mysen,
samtidig som jeg til å begynne med også jobbet i Forsvaret i Fredrikstad. Men i
1988 gikk jeg over til den offentlige tannhelsetjenesten, og var med på å
etablere det som etter hvert skulle bli en stor klinikk, forteller han.
Ønsket forandring

Etter 28 år ville mange blitt værende der. Men Melleby hadde
lyst til å gjøre noe annet.
– Jeg har jobbet sammen med tannhelsesekretær Berit Ekhaugen
siden den gang i 1988, så det er trygt å si at vi kjenner hverandre. Og hun
hadde nok sagt til meg noen år allerede at jeg måtte starte for meg selv da jeg
endelig bestemte meg, forteller han.

Sammen med kollega Gisle Lauvstad, som hadde 11 år bak seg
på samme sted, tok han steget ut fra det trygge og kjente, og i mai i år åpnet
de dørene til sine nye kontorer i en av Mysens mest særpregede
forretningsgårder. Det skjedde kun to måneder etter at leiekontrakten var
undertegnet, og det er først nå de begynner å se det hele i perspektiv.
– Det har vært en travel tid, men det har gått bra. Og jeg
tror vi har hatt fulle dager så godt som hele tiden etterpå, sier Gisle
Lauvstad om det mest spennende ved en slik nyetablering: Spørsmålet om også
pasientene er klare for å følge med over i en ny hverdag.

Stor egeninnsats

– Det har virkelig vært mye jobb. Men nå er vi her, og vi
gleder oss til hver ny arbeidsdag. Om jeg skal angre på noe som helst, så må
det vel være at jeg ikke hørte på Berit og gjorde dette tidligere, sier
Hans-Arne Melleby.
Mye er spennende og utfordrende ved å etablere seg med ny,
privat praksis. Både det tekniske og det økonomiske, som langt på vei er to
sider av samme sak.
– Det skremte oss ikke, i og med at vi har hatt lang og nær
kontakt med Jacobsen Dental, og vet at vi kunne stole på at vi fikk god hjelp
derfra. Selv har jeg brukt units fra Sirona i hele min yrkeskarriere, og noe
annet var aldri aktuelt. De koster kanskje litt mer, men man har igjen for det
på sikt: Måten de er bygget på gjør vedlikeholdet både enklere og bedre, dermed
varer utstyret lenge, sier Melleby.

Tillitsforhold

– Er det ikke farlig å
ha et så nært forhold til én leverandør?
– Vi kjente hverandre som sagt godt fra før, så tillit var
aldri noe problem. Det sier seg jo egentlig selv også; hvis ikke vi lykkes, så
lykkes heller ikke Jacobsen Dental. Dessuten er det store fordeler ved å ta alt
fra én leverandør når det gjelder planlegging og å ha best mulig oversikt. Vi
opplevde gjennom hele prosessen at de ønsket å bidra med sine råd for at vi
skulle få et best mulig utgangspunkt. Jeg vil spesielt trekke frem innsatsen
fra Anne Sandertun, som bisto hele veien gjennom planleggingen, understreker de
to.
– Og økonomisk?
– Vi var tidlig enige om å bruke penger først og fremst på
det som betyr noe for kvaliteten, og som føles for pasienten. I første rekke
unitene og sterilen. Så fikk vi ta det andre litt i andre rekke.

Velment
investeringsråd

– Ingen
budsjettsprekk?
– Da vi regnet oss som ferdige ba Jacobsen Dental oss om å
vurdere én gang til om vi ikke skulle kjøpe Vistascan. Jeg var ganske bestemt
på at det fikk vi klare oss uten, men Gisle ivret veldig for det, og fikk etter
hvert overtalt meg. Og jeg forstår nå at det ikke bare var salgstaktikk fra JD
sin side, de fikk helt rett i at dette er utstyr som forandret hverdagen for
oss. Etter seks måneder med Vistascan ville det vært forferdelig å måtte gå
tilbake til gammeldags røntgen igjen, sier Melleby
.

Pasientene har altså fulgt etter, og lovordene er mange
etter et halvt år i de totalt nyoppussede lokalene. Utgangspunktet var også
svært godt til å få særpregede og flotte kontorer i den spesielle gården fra
rett etter forrige årundreskifte.

Lokaler med særpreg

Gården er en en-etasjes forretningsgård med flatt tak,
hvorpå det i tidligere tider var uteservering tilhørende hotellet i nabogården.
Bygningene ligger rett ved jernbanestasjonen, og var blant de første som ble
bygget i det raskt fremvoksende Mysen sentrum etter at nettopp jernbanen gjorde
avstanden til Ski og Oslo langt mindre på slutten av 1800-tallet

På 60- og 70-tallet var gården et samlingspunkt for barn og
ungdom i Mysen i adventstiden. Da var det nemlig utstilt en – for sin tid –
enorm modelljernbane i det ene vinduet mot gaten, som tøffet og gikk gjennom
hele desember måned. En gammel tradisjon som Melleby avslører at han så smått
har begynt å jobbe med å få tilbake.

– Det er mye historie i denne lille gården. Det har vært
garveri, blomsterforretning, skoforretning, klesbutikker i flere omganger og
mye annet her i løpet av årene. Og utleiemarkedet i Mysen sentrum er for
øyeblikket slik at vi kom raskt til enighet med gårdeier da vi til slutt
bestemte oss for å satse, forteller Melleby.

Pasienten i sentrum

Bak den vinklede fasaden med noen trappetrinn ned fra
gateplan har de bygget opp hvert sitt behandlingsrom i tilnærmet perfekt
symmetri, og ikke noe er overlatt til tilfeldighetene.
– Det er en gammel gård, og stilen er beholdt i listverk og
slike detaljer. Dessuten har vi latt noen ujevnheter i veggene leve videre som
en arv fra tidligere tider, sier tannlegene, som også har vært håndverkere på
si under prosessen med oppussing og inndeling av lokalene.
– Tapeter og maling er valgt med omhu. Vi tok til og med med
oss nakkestøtten fra en av unitene til maleren og fikk scannet fargekoden slik
at fargene på veggene skulle matche, humrer Gisle Lauvstad.

Takket være stor innsats fra profesjonelle håndverkere, og
stor dugnadsinnsats på kveldstid av dem selv, gikk det altså bare to måneder
fra startskuddet og til den første pasienten tok plass i stolen.

Gode råd hele veien

– Det er som sagt takket være håndverkere som kom når de sa
de skulle komme, og som virkelig sto på. Men det er også fordi Jacobsen Dental
hadde gjort en stor jobb for oss på forhånd, og vært med og kikket på lokalene
og gitt råd om hvordan vi kunne oppnå en best mulig arbeidssituasjon. De kunne
bistå med nyttige tips om det meste, helt ned til rominndeling. Og vi fant ut
at vi hadde mange alternativer, selv om vi ikke gikk så langt at vi pigget opp
gulvet, forteller Melleby.
I stedet er det lagt ny VVS-infrastruktur langs veggene,
innbygget i konsoller. På den måten har de også på dette området fått inn den
nyeste teknologien uten å måtte gå til drastiske bygningstekniske skritt, og
likevel fått det skjult og ut av veien.
– Dermed blir det en del ekstra vinkler og detaljer, og både
venterommet og behandlingsrommene ser mindre sterile ut. Det vet vi har en del
å si for pasientene, understreker Lauvstad.

– Igjen går det på at pasienten føler seg ivaretatt. Derfor
har vi for eksempel også lagt litt ekstra flid i pasienttoalettet, med bra
sanitærutstyr slik at de kan freshe seg opp litt før behandlingen dersom de for
eksempel kommer rett fra jobb. Med litt fine farger, litt kuns og slikt i
tillegg blir helhetsinntrykket også mye bedre. Vi har for eksempel fått ros for
en voldsomt eksklusiv taklampe, som jeg har kunnet svare at er ”en ekte IKEA”
når folk har beundret den, ler Melleby.

Har funnet sin form

I dag har de to tannlegene hvert sitt behandlingsrom, og så
mye mer enn det er det heller ikke plass til i lokalene. Tannhelsesekretær
Berit Ekhaugen har vært med på flyttelasset, men er i dag pensjonist, og jobber
bare litt som vikar.
– Vi har ikke noe ønske om å bli en stor klinikk, og inntil
videre blir det nok ikke flere. Men vi samarbeider tett med en tannpleier, sier
Melleby, og legger til at de to tannlegene i hvertfall inntil videre jobber
selvstendig, uten noen organisatorisk paraply.
– Hva ligger i
fremtiden for en liten og særpreget klinikk i lille Mysen?
– Tja, det er vanskelig å si. Jeg er teknologi-freak og
følger interessert med på det som skjer. Vi har begge vært på kongress i
Singapore, der vi blant annet fikk en god innføring i CEREC. Det er vel det
neste store som kan bli aktuelt – spesielt i forhold til at jeg ser for meg flere
bruksområder for den teknologien, sier Melleby.

Følger med på CEREC

Foreløpig har ikke Melleby og Lauvstad investert i slikt
utstyr, men de ser altså at det kommer stadig nærmere.
– Ta en så enkelt sak som at folk beholder tennene sine
stadig lengre – det gjør jo at markedet for dette vokser dramatisk, sier
Melleby, og avslører at han stadig regner litt i hodet på potensialet for å
investere i en egen CEREC-maskin.
– Det mest ekstreme tilfellet jeg har vært borti var da jeg
satte inn en krone på en 93 år gammel pasient. Han var veldig fornøyd da jeg sa
at ”denne tror jeg sikkert du kan ha i 20 år”, ler han.

Personvern