Tannlegen som ble XO-misjonær

 Trond Helgesen har utviklet seg fra å være XO-bruker til å bli XO-entusiast
og ”misjonær”.

 

I snart 30 år har han utøvet sitt fag, Trond Helgesen på Nesttun i Bergen. Interessert og til en hver tid oppdatert på hva som skjer i bransjen, og etter hvert med spesielt stor fascinasjon for hvordan utstyret han bruker kan optimaliseres ytterligere.

Brennende for at gode ideer må omsettes i praksis, og aktiv i arbeidet med å sørge for at det skjer. En ildsjel, som det heter i så mange andre sammenhenger.

Har funnet sitt merke

– Jeg har prøvd utstyr fra mange andre produsenter også, men endt opp med Flex og XO, sier han.

Det kan virke dramatisk å erklære at man har endt opp med noe som helst så tidlig i karrieren, men Helgesen ser ikke for seg at han kommer til å skifte. Til det har han fått XO alt for godt inn i bevisstheten – og et tett forhold også til produktutviklere og andre hos XO Care i Hørsholm i Danmark. Et spesielt resultat av engasjementet som han utvikler når han er fornøyd med noe – og ivrer etter å bidra til at det kan bli enda bedre. Å holde ideene for seg selv er ikke hans stil.

Dermed har han med årene blitt godt kjent med diverse nøkkelpersoner hos XO i Danmark, etter å ha besøkt fabrikken i forbindelse med at han byttet ut de tre unitene på klinikken. Hans tanker om hva som fungerer, og hva som kan trimmes til å bli enda bedre, går seg helt ned på detalj-nivå. Men så er det også det som utgjør forskjellene i hverdagen for en tannlege.

Små detaljer, stor effekt

Bevegelsene blir de samme, og de blir mange. Ørsmå forbedringer blir dermed enormt viktige, mener han.

– Men hva er det med XO som gjør unitene så velegnet allerede i utgangspunktet?

Et lite øyeblikk blir han stille. Å sammenfatte dette i få ord er en utfordring etter så mange år. Og samlebegrepet han ender opp med er ”kvalitet”, både i materialvalg, følelse, slitestyrke og gjennomtenkte funksjoner.

Gjennomtenkt konstruksjon er ikke alltid ensbetydende med at man slås av det når man ser det. Men det merkes: Som når små detaljer gjør renholdet både enklere, raskere og bedre. Slikt merkes på alt fra skuldre og rygg, til selve bunnlinja når effektiviteten tas med i regnestykket.

Kvalitet som ikke synes

– Det er i det hele tatt lett å tenke på alt man ser. Men det er så mye under skallet, også. Og ting med høy kvalitet fra seriøse underleverandører gjør at man ikke trenger å tenke på det, heller. Det bare virker. Lenge, understreker han.

For hans helt personlige hverdag er det imidlertid et annet aspekt som er viktigst, nemlig graden av tilpasning som er mulig på XOs utstyr.

– Vi kan kalle det ”appell til individualisten”, altså de av oss som liker å kunne finjustere utstyret ut fra våre egne måter å arbeide på, i stedet for å måtte justere måten vi jobber på etter utstyret, sier han.

Sentralt i den sammenheng er fotkontrollen, som kan programmeres til å styre omtrent alle funksjoner, og med forvalg som defineres av brukeren selv.

Unikt fotarbeid

– Allerede i 1984 lanserte man begrepet ”det raske fotarbeidet”, og dette forenkler, samtidig som det gir nesten ubegrensede muligheter i og med at det kan programmeres etter egne ønsker. Det kan være kult med kontroller som ser ut som en iPad, men XOs fotkontroll frigjør hendene slik at de kan ha fullt fokus på pasientens munn, og ikke frem og tilbake mellom andre oppgaver, sier Helgesen.

De omfattende innstillingsmulighetene går også igjen i andre ting, også de mer utenpå-liggende funksjonene. Blant annet at lampen er montert på en lang arm som kan trekkes lengre tilbake enn på mange andre konkurrenter, noe som i sin tur gjør tannlegen friere til å legge stolryggen lengre tilbake og gi pasienten en mer behagelig stilling.

Ivaretar pasienten

–Hensynet til pasienten gjennomsyrer jo alt dette. Vedkommende skal føle seg trygg og ivaretatt, og at ting ser bra ut og føles gjennomtenkt bidrar til det. Bare en slik detalj som at det finnes et brett der han eller hun kan legge fra seg telefon og briller, og at stolen er bred og god med polstring som former seg etter kroppen, er viktige i så måte, mener han.

Selv har han nettopp handlet inn nye uniter, og han gikk for det nye stoltrekket ”Scuba”, dog etter å ha tenkt seg litt om.

– Jeg var litt betenkt med tanke på renhold, det er jo så enkelt med skai. Men det har gått over all forventning, og det er virkelig en detalj som blir påpekt av pasientene også, de er begeistret over hvor godt det er å sitte i, og at det puster bedre, konkluderer han.

Demonstrerer på Nordental

Snart skal XO-entusiasten bidra til å gjøre utstyret enda bedre kjent også for norske tannleger, når Nordental 2013 åpner dørene på Norges Varemesse i Lillestrøm den 31. oktober. Etter selv å ha sett XO Care sitt nye messekonsept på IDS i mars, blir han en av de som skal demonstrere utstyret når det spennende konseptet fra Köln debuterer på norsk jord.

”XO VIP Show” vil foregå inne i en sort, lukket ”teatersal”, der messepublikum i ro og mak kan sette seg ned og få utstyret demonstrert og produktinformasjon fremlagt mens man slapper av – tilsynelatende fjernt fra utstillingens øvrige monotone stands med uniter og øvrig utstyr på rekke og rad.

”Extraordinary dentistry” er XO Care sin slogan, og Trond Helgesen er i like stor grad som produsentens egne folk ekstraordinært tent på oppgaven.

 

Personvern