Stortrives med nye ”Ferrarier” på jobb

Av Tore Robert Klerud

Å investere i nye uniter er alltid en omfattende prosess. Ikke bare koster det mye penger, men det innebærer også at man legger den grunnleggende strukturen for hvordan man skal arbeide i mange år fremover.

Først må man avgjøre hva man vil prioritere. Deretter blir utfordringen å få mest mulig for pengene.

I så måte gjorde tannlege Tina Busklein i Bærum en gullkantet deal da hun slo tilog kjøpte seg to flunkende nye XO 4 under fjorårets Nordental. Hun hadde brukt tid og lagt mye jobb i utvelgelsesprosessen, og var godt fornøyd med det som så ut til å bli en betydelig investering.

Da hun i tillegg vant loddtrekningen om å få en unit gratis, mellom de mange som kjøpte ny XO-unit på messen, da sto jubelen i taket.

Dermed ble en vel planlagt og svært nødvendig utbytting av to gamle uniter, samt en total oppussing av klinikken på Slependen, gjort i en fei. Etter en hektisk juleferie, der hele familien var i sving for å male, snekre og oppdatere klinikken, kunne hun gledestrålende melde på Facebook at hun gledet seg til å gå på jobb og ta i bruk sine ”to nye Ferrarier”.

– Ja, det føltes slik, sier hun, og poengterer at det gamle utstyret virkelig hadde gjort sitt – og begynte å bli et sjansespill i forhold til påliteligheten i hverdagen.

Busklein kom i kontakt med Jacobsen Dental AS som følge av at både hennes egne undersøkelser og tips fra kolleger henledet hennes oppmerksomhet mot XOs produkter.

– Allerede fra før av kjente jeg til kvaliteten på dette utstyret, og mine ansatte hadde også jobbet med XO-uniter tidligere og gikk god for brukervennligheten. Ikke minst var det viktig for meg at stolen er sidehengt, slik at man kommer godt innunder, og dermed får en ergonomisk god arbeidsstilling, forklarer hun.

Etter lenge å ha irritert seg over slanger som tvinnet seg i hverandre på de gamle unitene var det også viktig for henne å unngå det, og igjen var det XO sin løsning som fungerte best i forhold til hennes ønsker.

– XO hadde det blitt uansett. At jeg handlet nettopp under messen var jo selvsagt påvirket av loddtrekningen av den gratis uniten, men jeg hadde jo ikke akkurat forventet å være den som vant, sier hun.

Når det likevel skjedde, var timingen perfekt. Busklein, som startet sin karriere med to år på Andøya og ytterligere to år i Bodø etter endt utdannelse på 90-tallet, kom til Bærum i 1999. I 2002 kjøpte hun klinikken på Slependen, og da husleiekontrakten ble fornyet for10 nye år i fjor, var det altså på høy tid å investere i maskinparken.

Nå ble investeringen langt hyggeligere økonomisk enn hun hadde planlagt.

Gleden over gevinsten deler hun med tannhelsesekretær Torill Thorsen og assistenttannlege Catrine Dahl Arentz, som også er å finne i klinikken. Sistnevnte har også utdannelse som tanntekniker, og jobber i dag to dager i uken, en brøk som er i ferd med å økes.

Aldri har forholdene ligget bedre til rette, enn etter den store loddtrekningen.

– Uniten jeg vant var en utgave med ”full pakke”. Dermed bestemte jeg meg for å oppgradere den andre også, slik at jeg i dag har to med kamera og skjerm. Det har vist seg å være genialt for å kunne forklare pasientene hva jeg gjør underveis, og for å få forståelse for nødvendigheten av å gjøre inngrep. Det er mange som får en aha-opplevelse når de ser hvordan det ser ut innerst i munnen med egne øyne på denne måten, sier hun.

Integreringen i forhold til datasystemene har også gjort hverdagen enklere, i tillegg til at de nye XO-unitene som forventet også gir en mer rasjonell hverdag med enklere renhold og bedre ergonomi.

– Tilbakemeldingene fra pasientene er også svært gode. Også de bemerker at stolene er behagelige å sitte i, og at det ser lekkert ut. Det er viktig at de føler seg trygge, understreker Busklein. En enklere hverdag har hun også fått etter å ha oppdaget at Jacobsen Dental AS leverer forbruksmateriell, noe hun tidligere ikke var klar over. Dermed er hun i dag stjernekunde, med alt det innebærer både av økonomiske fordeler og forbedret oversikt som følge av at hun forholder seg til én leverandør.

– Hva bringer fremtiden?

– Det er ikke godt å si, men jeg ser jo at jeg kommer til å ønske meg en CEREC-maskin snart, ikke minst som følge av at vi er i ferd med å bygge opp og utvide praksisen for min assistenttannlege, som også har faglig bakgrunn fra tannteknikk, forklarer hun.

Pasientene blir også stadig mer kunnskapsrike, og det gjør det både interessant og nødvendig å være oppdatert på ny teknikk, er hennes erfaring.

– De blir mer og mer klar over at det finnes et alternativ som kan gi en fullgod løsning ved ett besøk i stedet for å gå veien om først en stor komposittfylling, som ikke blir en optimal løsning, og senere gjentatte besøk for å få på plass en tradisjonell krone. Og man ønsker jo å kunne tilby det beste, sier den heldige XO-entusiasten i Bærum.

Personvern