Smiler for kundene

J49A9185c
Her er jentene i forbruksvareavdelingen samlet til salgsmøte. Fra venstre ser vi Monica Alvheim, Line Fagervoll, Vivi Becher, Anne Sandertun, Mona Berg, Anne Viddal Vartdal, Sissel Bjella og Eirin Grefstad. Bente Schmidt var ikke til stede da bildet ble tatt.

 

Når selgerne i Jacobsen Dental har sine regelmessige møter er én ting viktigere enn alt annet: Tannlegenes behov. Bli med inn bak fasaden hos de
blide jentene i forbruksvareavdelingen.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

– Du får jo en relasjon til kundene, sier Anne Sandertun, en av Jacobsen Dentals dyktige uteselgere i et forsøk på å forklare hvorfor hun er så glad i jobben sin. Sammen med Eirin Grefstad, Vivi Becher, Monica Alvheim og Bente Schmidt er hun på veien året gjennom med bilen full av sprøytespisser, instrumenter, kompositt, biteblokker, herdelamper, nyheter og alt annet som trengs for å holde en tannlegeklinikk gående. Det er ikke nok med en lekker Sirona-unit eller en skanner fra CEREC, du må også ha alle de små tingene, og det er her våre dyktige forbruksvareselgere kommer inn i bildet. Med ansvar for hver sine distrikter sørger de for at tannleger over hele landet får alt de trenger.

Det er salgsmøte i Jacobsen Dentals kontorer på Alna i Oslo. Her møtes uteselgerne og inneselgerne for å utveksle tanker og erfaringer, snakke om kundenes behov, lære om nye produkter og ikke minst få ny og enda bedre kunnskap. Når Null Hull er flue på veggen sitter Rikard Olsson fra Sirona med en gjennomgang om digital avtrykkstagning for uteselgerne som stiller spørsmål og diskuterer seg imellom.

J49A8951b
Rikard Olsson fra Dentsply Sirona har opplæring på digitale avtrykk. 

 

Inneselgerne eller ordrekontoret, drives fra dag til dag av Line Fagervoll, Mona Berg og Anne Viddal Vartdal, og begge lagene ledes av Sissel Bjella.

– Det er en fin gjeng, forteller produktsjef Bjella. – Vi er veldig opptatt av å samarbeide på tvers av avdelingene, og det synes jeg vi får fint til. Annenhver måned har vi salgsmøte her på huset, og det er alltid fint å møtes. Vi er da også opptatt av å være én gruppe som drar i samme retning, til kundenes beste, presiserer hun.

Det hender også at alle forbruksvareselgerne sosialiserer selv om de er spredd over hele landet. I høst var de samlet til jenteweekend på produktsjefens hytte på Geilo, der de koste seg med god mat og drikke og gikk nydelige toppturer i strålende solskinn. – Det ble veldig lite prat om fag den helgen, ler Bjella.

IMG_5138a
Det er deilig med et avbrekk fra den hektiske selgerhverdagen. I høst gikk jentene tur opp til Prestholtskarvet på 1600 meter over havet.

 

At slike tiltak har en ekstra verdi for uteselgerne er åpenbart.

– Jeg liker selvsagt å være selvstendig, sier Eirin Grefstad som er basert med hjemmekontor i Kristiansand og kjører opp og ned langs veiene i Agderfylkene og deler av Rogaland på regelmessig basis. – Men det er også veldig fint å møte kollegene mine med jevne mellomrom. Det å være selger er selvfølgelig en sosial jobb all den tid du er ute og møter kunder, men det kan også være litt ensomt, sier hun. Vel å merke med et smil. I likhet med de andre jentene som selger forbruksvarer er hun åpenbart begeistret for jobben sin.

Alle uteselgerne er veldig enige om at noe av det som gjør jobben som reisende selger så hyggelig er forholdet de opparbeider seg til kundene. – Noen blir du jo veldig godt kjent med etter hvert, og så er det alltids noen nye som kommer til. Da gjelder det å opparbeide seg tillit. Kundene stoler på oss, og det er ikke minst basert på vår faglige kunnskap, sier Anne til anerkjennende nikk fra produktsjefen.

Og nettopp denne kunnskapen er så viktig å pleie hele tiden. Tannleger har spisskompetanse som må møtes med den ytterste profesjonalitet og kjennskap til produktene de tilbys. Derfor er kursing og etterutdanning en så viktig del av salgsmøtene.

De tre jentene i ordreavdelingen sitter imidlertid i kontorlandskap og har derfor kontakt dagen gjennom med alt det innebærer av å skaffe seg fortløpende informasjon om nye produkter og utveksle erfaringer. De har tette forhold og snakker sammen både under arbeidet og i lunsjen, men ved siden av å hjelpe kundene er en av deres andre viktige oppgaver å assistere uteselgerne. Hvordan det samarbeidet fungerer er også gjenstand for diskusjon på salgsmøtene, slik at forskjellige aspekter kan justeres og forbedres.

Det handler altså til syvende og sist om kundene, og det er viktig hele salgsteamet å få frem at kundene skal få like god service uavhengig av hvor eller hvordan de handler. – De skal kunne bestille på nett, ringe oss på ordrekontoret eller få besøk av selgerne, og oppleve den samme profesjonaliteten hele veien, sier hun. – Her har vi alltid kunden i fokus, og om han eller hun handler på den ene eller den andre eller den tredje måten spiller ingen rolle.

Det er altså ingenting i veien med motivasjonen blant Jacobsen Dentals selgere, men styrkes den ytterligere gjennom interne konkurranser om å nå visse mål, som en «årets selger»-tittel eller lignende?

– Nei, faktisk ikke, sier Anne Sandertun. – Vi vil ikke prakke et produkt på en kunde for å vinne en intern konkurranse. Det blir feil.

Mona er enig: – Man skal ha god samvittighet når man legger på røret.

– Ja, det har med tillit å gjøre, sier Anne, og Sissel – som også er ute og selger iblant – legger til at de skal møte kunden og se vedkommende i øynene igjen. Da slipper man ikke unna med lureri. Jentene hos Jacobsen Dental selger ikke noe til tannlegene som de ikke trenger. De fungerer også som rådgivere for tannlegene for eksempel når det gjelder valg av utstyr.

J49A9221d J49A9223e
Line,  Anne og Mona sitter på ordrekontoret til Jacobsen Dental og snakker med kundene hver eneste dag.

 

På ordrekontoret sitter Mona, Line og Anne Viddal Vartdal

– som altså ikke må forveksles med uteselger Anne Sandertun – og tar imot telefoner fra tannleger som trenger mer varer, har reklamasjoner eller spørsmål.

– Vi har omkring 40 000 forskjellige produkter, forklarer Line. – Derfor er det viktig for meg å hente opp kundens profil når han eller hun ringer slik at jeg med en gang kan se for eksempel hvilke hansker vedkommende bruker. Det kan være ørsmå variasjoner på de forskjellige merkene og modellene, og da bruker jeg kundens historikk til å finne ut nøyaktig hva det er snakk om. Men er det produkter der vi vet det finnes nye og bedre alternativer, er det selvfølgelig naturlig å nevne disse, sier hun.

Alle selgerne på Jacobsen Dental merker at bransjen er i endring. Det blir færre små klinikker og flere større enheter. Også det byr på utfordringer og krever omstillingsvilje, men det ser ikke ut til å skremme jentene nevneverdig, hverken de som jobber ute eller de som er på ordrekontoret.

– Vi har ett eneste fokus, og det er fornøyde kunder, konkluderer de – nærmest i kor!

 

Personvern