Satser stort hjemme «i hagen»

IMG_5726

 

Den perfekte avstanden mellom hjem og jobb er rundt 20 skritt, mener Glenn Eric Bråthen i Aurskog-Høland.

Tekst: Tore Robert Klerud

Mens tannleger før i tiden gjerne drev sin virksomhet i et rom i kjelleren, har de siste tiårenes utvikling gått i retning av etablering i forretningsgårder i byer og tettsteder. Ikke sjelden for å kunne samlokalisere med andre helserelaterte tilbud, og ikke sjelden fordi stadig mer og avansert utstyr har gjort at klinikkene vokste ut av den plassen som var tilgjengelig i private boliger.

Men ikke alle følger trenden. Noen av de som ser store fordeler med å drive sin klinikk i landlige omgivelser er også unge tannleger, som ikke er redde for å satse for fremtiden.

En av dem finnes i et boligfelt i avslappede Hemnes i Aurskog-Høland. Glenn Eric Bråthen stortrives med jobben i nesten umiddelbar avstand fra hjemmet. Og det er ikke det minste rart, etter at han i sommer satset knallhardt på å bygge ut klinikken for fremtidens krav.

Bråthen var ferdig utdannet i Oslo så sent som i 2007. Men det var altså ikke en yrkestilværelse i sentrale strøk med mange kolleger og trafikkstøy utenfor vinduene som lokket ham.

– Jeg kommer fra Fosser, litt lenger nord her i Høland, så det kan vel forklare at jeg trives her «på bygda», sier han, men legger til at det var tilfeldigheter som gjorde at han i dag både bor og arbeider i Hemnes.

Det hele startet da hans forgjenger, tannlege Svein Nysæther bygget hus og flyttet til Hemnes rundt første halvdel av 1970-tallet. Kort tid etter bygget han en egen fløy i vinkel på boligen, der han innredet en klinikk stor nok til seg selv og ytterligere en tannlege. Og blant alle pasientene fra fjern og nær som frekventerte Sirona-unitene hos Nysæther, var også unge Bråthens mor.

– Det begynte vel med at hun en gang nevnte at jeg studerte til tannlege. Da mente han jeg burde ha i bakhodet at han om noen år skulle pensjonere seg, og at jeg kanskje kunne være interessert i å ta over, forteller Bråthen.
Mer omfattende enn som så trenger ikke overtagelse av en virksomhet ute på landsbygda starte. Glenn Eric ville gjerne tilbake i nærheten av hjemstedet, og nappet på tilbudet. Etter å ha jobbet et drøyt år på en offentlig klinikk i Moss tok han over den ene uniten på Hemnes i 2009, og da Nysæther pensjonerte seg og flyttet året etter kjøpte han hele eiendommen.

– Det var en del av avtalen at jeg skulle jobbe sammen med ham det første året, før jeg tok over. Det ga meg en veldig god start, sier Bråthen, som ikke har angret et sekund.

Klinikken var veldrevet, pasientgrunnlaget stabilt og godt, og det fikk det til å føles trygt å satse som han har gjort nå i sommer.

For det var tid for å gjøre noen moderniseringer.

IMG_5722

– Huset var solid, men bortsett fra noen strøk maling var det nok ikke gjort noe særlig siden det ble bygget på 1970-tallet. Nå trengte vi mer plass, og ved å bygge til litt og gjøre om på hele rominndelingen har vi fått veldig fin plass til to behandlingsrom. Tidligere sto de to unitene mer åpent, slik at tannlegene arbeidet med ryggen mot hverandre, sier han.

Ved å ofre noen prydbusker og litt plen har altså klinikken vokst fra rundt 80 til 120 kvadratmeter. Midt i bygget står røntgenrommets blyvegger uforandret, men nymalt, og fungerer som «wow-faktor» for klinikkens drøyt 3.000 pasienter som for øvrig ikke kan kjenne seg igjen i det hele tatt. De kommer nemlig inn i klinikken fra en helt annen kant enn tidligere, og nyter fra første stund godt av et venterom og toalettfasiliteter som både gir mer plass og mer ro for sjelen enn tidligere.

Utvidelsen, som ble sluttført med riving av vegger og montering av nytt utstyr i en litt utvidet sommerferie, har kostet en anseelig sum penger, men takket være gode lokale håndverkere og god planlegging har det hele gått uten innkjøringsproblemer.

 

– Hvordan vi ville ha det hadde vi et ganske klart bilde av, og jeg tegnet faktisk grovskissene til klinikken selv via et program jeg fant på Google på nettet, humrer Bråthen, som ikke akkurat ser på seg selv som arkitekt. Men det funket altså – med trygg kvalitetssikring fra håndverkerne og utstyrsleverandøren Jacobsen Dental AS kom både selve behandlingsrommene og et oppgradert maskinrom i kjelleren på plass.

– Stein Arild Myhre og Esben Vidala fra Jacobsen Dental holdt øye med det tekniske, slik at det ikke skulle oppstå noen problemer. Da jeg tok over klinikken i 2010 kjøpte jeg ut de da fem år gamle Sirona-unitene fra leasingavtalen, og dermed var det tid for å lease to nye nå, forteller Bråthen.

IMG_5730

Valget falt ikke uventet på Sirona igjen.

– Min forgjenger Nysæther var nøye på å bruke utstyr med bra kvalitet, og var også svært godt oppdatert om nyheter ettersom han arbeidet én dag i uken på Tannlegehøyskolen i Oslo. Han var svoren Sirona-tilhenger, og jeg har allerede fått erfare at det lønner seg å bruke noen kroner ekstra på kvalitet: Bare noen måneder før klinikken skulle utvides, og unitene skiftes ut, røk et hovedkort i en av de gamle unitene. Litt krise, selvsagt, men Jacobsen Dental kastet seg rundt og klarte å få på plass reservedeler i løpet av kort tid, slik at uniten var operativ også de siste par månedene frem til de nye var på plass, forteller han.

– Ved å bruke utstyr av topp kvalitet reduseres risikoen, men fremdeles kan ting skje. Da er servicen fra leverandøren alfa og omega, og det er det også verdt å betale litt ekstra for, legger han til.

Ellers er det altså lite dramatikk å spore i hverdagen på Hemnes-klinikken, og det er akkurat slik han ønsker å ha det. Riktignok har han jobben tett innpå familielivet – men det er like kort vei hjem igjen, poengterer han. Og der, faktisk i kjelleren under klinikken, venter blant annet Hammond-orgelet som han trakterer i forskjellige band-konstellasjoner på fritiden, behagelig lyddempet i forhold til resten av boligen.

IMG_5736

– Det blir ikke et renn av folk på døren på kveldstid i julen, når ribba møter gamle plomber?

– Nei, det er jo selvsagt en side ved å etablere klinikk «hjemme», slik jeg har gjort. Men det har nok ikke skjedd at noen har ringt eller dukket opp på trappa noe oftere her enn det ville ha gjort om jeg hadde hatt klinikken et annet sted, sier han.

For det er også en side av saken at lokale pasienter som kjenner tannlegen sin også privat, nok har større respekt for hans fritid enn de ville hatt om de ikke traff på ham på butikken, også.

– Akkurat det å møte folk på butikken kan nok imidlertid føre til utfordringer for alle oss som jobber her. For det virker som at alle tror at vi har timebøkene i hodet. «Har du noe ledig på fredag i neste uke» er et typisk spørsmål vi får svært ofte, og det kunne vært praktisk å ha timeboka på en app på telefonen, dersom personvernet hadde tillatt det.

Men det er en utfordring som er enkel å leve med, når arbeidshverdagen midt i hjemmekoselige Hemnes gir så mange andre fordeler, er klinikkens ansatte skjønt enige om.

 

Personvern