Godt utstyr og gode råd!

Siden 1986 har tannlegene Anita og Jens Fredrik Nygaard vært opptatt med å holde tanngardene på stell og bekjempe tannlegeskrekk blant befolkningen i Drammens-regionen. Alltid med Jacobsen Dental AS like mye som rådgiver som leverandør.

Det kan være tilfeldig hvem man velger å samarbeide med, og hvor tett man velger å holde dialogen. Men ikke bare tilfeldig. Hvordan man blir møtt og i hvilken grad man føler seg tatt vare på har mye å si for samarbeidet med de forskjellige leverandørene, konstaterer ekteparet Nygaard.

I sommer har klinikken på Landfalløya hatt en ekstra person i staben. Det er Vivi Becher, som hverken er tannlegeutdannet eller ansatt på klinikken, men derimot nyansatt selger hos Jacobsen Dental AS. Vivi har tidligere jobbet med salg innenfor IT-bransjen, og ville gjerne lære mer om det daglige virket på en tannklinikk før hun kastet seg ut i jobben.

– Vi har vel alltid oppfattet Siemens og Sirona som selveste Rolls Royce´n på markedet, og dermed har valget vært enkelt, forteller Jens Fredrik, og legger til at kvalitet såmenn også betaler seg i lengden: De to første unitene de kjøpte er fremdeles i bruk.

Nettopp dét er dog en kuriositet. For ellers er det lite som minner om ”gamle dager” på klinikken, som opererer under navnet ”DineTannleger” på Landfalløya. Snarere tvert imot.

Tannlegeassistent Maida gir Vivi en
innføring i sterilen.

Etter drøyt 20 års drift flyttet nemlig klinikken til nye lokaler noen korte steinkast fra de gamle. Innflyttingen skjedde for ganske nøyaktig to år siden, og da etter lang og sindig planlegging. Det er ikke hver dag man får sjansen til teknisk å begynne mer eller mindre fra scratch, og da Nygaards kunne få det helt som de ville brukte de en del tid på å bli bevisste på hva de faktisk ønsket.

300 jomfruelige kvadratmetere i et flunkende nytt bygg skulle fylles med en splitter ny klinikk. Og i den prosessen fant de det også naturlig å ha med Jacobsen Dental AS som rådgivere gjennom hele prosessen.

– De var med som konsulenter, og ga råd om alt fra rominndeling til teknisk utstyr. Vi hadde vel ganske klare formeninger om hva vi ønsket fra før, men det var nyttig å få inn tips og råd utenfra, og det førte til noen justeringer underveis, bekrefter Jens Fredrik.

Resultatet ble en klinikk med til sammen seks behandlingsrom med like mange uniter, røntgen og en liten lab. Dermed har staben, bestående av to tannleger, to tannpleiere og fire sekretærer, all plass og alle tekniske hjelpemidler de trenger for å kunne tilby pasientene den beste mulige behandlingen.

Designet sto de for helt og holdent selv, og det er ikke uten stolthet de viser oss rundt i lokalene. Smakfull lyssetting og generøse forekomster av detaljer i eksklusivt, mørkt treverk går igjen over det hele, og skaper trivsel og velvære for både pasienter og ansatte.

Og nettopp trivsel og velvære for pasientene er viktig hos tannlegene Nygaard. Anita har nemlig dokumentert spesialutdannelse på fagfeltet tannlegeskrekk, og en stor andel av hennes pasienter benytter klinikken på Landfalløya nettopp av den grunn.

– Da vi studerte var ikke tannlegeskrekk noe stort tema i den generelle utdannelsen, men jeg har tatt spesialutdannelse på det. I dag er det slik at nyutdannede tannleger nok i større grad kommer innom det i løpet av utdannelsen, men det er et stort og omfattende spesialfelt som man ikke skal ta lett på, sier hun.

Den personlige kontakten med pasienten underveis i hele prosessen blir spesielt tett. Således kan man slå fast at arbeidet med disse pasientene blir meget intenst, men også svært givende, mener Anita Nygaard.

Jens Fredrik og Anita Nygaard.

Tannlegene Nygaard er opptatt av teknisk utvikling, og forsøker å få med seg kurs og messer i inn- og utland. Etter kontortid er det imidlertid greit å pleie familielivet også, så heller enn å pløye brosjyrer for å få informasjon om nyheter lar de kontaktene på JD fortelle om nyheter som blir tilgjengelige på det norske markedet – og anbefale investeringer når det måtte synes logisk.

Det har blant annet ført til at de allerede har blitt godt vant med Cerec, faktisk i den grad at de i sommer har fått levert sin andre maskin. Og på denne klinikken er det ingen selvfølge, i og med at avstanden til nærmeste tanntekniker er svært så kort.

– Tannteknikeren holder til i etasjen over oss. De flyttet faktisk hit samtidig med oss, kort avstand var praktisk ettersom vi samarbeider mye, forteller Jens Fredrik.

Med tanntekniker i umiddelbar nærhet har tannlegene Nygaard bedre forutsetninger for et godt samarbeid enn de fleste. Likevel opplever de altså behovet for å kunne lage egne fyllinger og kroner ved hjelp av Cerec.

– Det ble ingen profesjonskamp da dere kjøpte den første Cerec-maskinen?

– Teknikeren vår var nok ikke direkte glad for det, det skal sies. Men vi samarbeider fortsatt på en utmerket måte og ser absolutt behovet for de ulike tjenestene de kan levere, sier Anita.

Cerecmaskinen brukes mye til å lage fyllinger, men selvsagt også til å frese ut single kroner.

– Pasientene setter stor pris på å ha valgmuligheter. Mange synes det er av avgjørende betydning å slippe med ett besøk, slippe avtrykk og få frest ut og satt inn en Cereckrone eller et innlegg der og da i stedet for å måtte igjennom gjentatte besøk og midlertidige reparasjoner, forklarer Jens Fredrik.

– Selv om mye av tannlegeutstyret er basert på teknologi jeg kan en del om fra før, så var det viktig for meg både å se hvordan det spesialiserte utstyret brukes, og ikke minst høre erfaringene fra de som bruker det, mens de bruker det. Det å tilbringe noen dager her har gitt meg meget nyttig bakgrunnskunnskap som jeg vil få bruk for videre i jobben som selger, sier Vivi.

Hos Dine Tannleger har staben tatt godt imot henne, og de har sågar satt pris på å ha ”besøk utenfra”. Skjønt helt ukjente var de ikke fra før heller, ettersom Vivi er fra Drammen og har hatt Anita Nygaard som fast tannlege i en årrekke.

– Vi setter stor pris på at Vivi fikk lov til å hospitere hos tannlegene Nygaard på denne måten. Det er nok et eksempel på at vi som leverandør og tannlegene som våre kunder ser at vi vil ha felles nytte av best mulig bakgrunnskunnskap hos våre ansatte, og at alle ønsker å bidra til det. På den måten kan vi bli enda bedre som både leverandører og som faglige rådgivere for våre kunder i fremtiden, sier administrerende direktør Bjørn Myhre i Jacobsen Dental AS.

 

Personvern