Fikk en helt ny virkelighet på to dager

IMG_6177

 

To dager nedetid. Mer trenger man ikke for å være i full gang i en helt ny klinikk, konstaterer Thuy Tran og Øyvind Stensby på Jessheim.

Tekst: Tore Robert Klerud

De færreste av oss ønsker å gjøre store, dyptgripende forandringer i jobbsituasjonen hvis vi kan unngå det. Forandringer i små steg reduserer dramatikken, og lar hverdagen forbli ganske stabil.
Men av og til tilsier all mulig fornuft at man må kaste seg ut i det, for å kunne høste store fordeler på den andre siden. Noe av det viktigste da, er å vite at man har kyndige folk rundt seg, som engasjerer seg, som kan gi velfunderte råd – og ikke vegrer seg for å komme med ærlige tilbakemeldinger.

Levebrødet er for viktig til å eksperimentere med.

Tannlegene Thuy Tran og Øyvind Stensby følte i våres at de hadde kommet til et slikt veiskille. Da hadde de i noen år vært etablert med tannlegepraksis under samme tak som kjeveortoped Dag Kjelland, og både dagens situasjon og hensynet til fremtidige vekstmuligheter tilsa at begge parter ville være tjent med at de satset videre hver for seg.
IMG_6140

Kjellands klinikk ligger i Jessheim Storsenter, og Tran og Stensby var enige om at det var en perfekt lokalisering også for en ny klinikk. Og heldigvis var det muligheter. Senteret er en videreføring av det som i sin tid var ett av Norges første kjøpesentre da det åpnet i 1968, og må ut fra vår ringe erfaring nødvendigvis være ett av de største.

Med over 60.000 kvadratmeter gulvflate fant man heldigvis rundt 150 ledige kvadratmeter til den nye klinikken, slik at planleggingen kunne begynne.

Med det begynte også alvoret. For nå skulle det investeres mye penger i mye nytt utstyr, og alt måtte fungere i en god helhet. De to tannlegene var åpne for det meste, og spurte litt rundt blant forskjellige leverandører for å få mange og gode innspill.

IMG_6143

Men de ble overrasket:

– Interessen for å følge opp henvendelsene, og faktisk også å komme med tilbud, var ikke så stor som vi hadde regnet med, forteller Stensby.

Ikke noen ønskesituasjon når man står foran store forandringer, men heldigvis ordnet det seg. Blant de som engasjerte seg var Jacobsen Dental AS, og det passet også godt med de preferansene som vokste frem i løpet av prosessen når det gjaldt utstyr.

Begge har testet utstyr fra forskjellige produsenter på klinikker hvor de har jobbet tidligere, og fått et godt erfaringsgrunnlag om hva som fungerer og ikke – og hvilke detaljer som er viktige i hverdagen for nettopp dem.
– Unitene er viktige, de bruker vi jo hele tiden. Og vi fant snart ut at XO var det vi ville gå for. Det handler om små detaljer, fra design til funksjonalitet og driftssikkerhet, sier Tran.

IMG_6169 copy

Fra før hadde hun erfaringer med en konkurrent, som leverte bra på de fleste parameterne i utgangspunktet – men som hadde mye nedetid på grunn av feil.

– Det er jo det verste man kan oppleve. Man må kunne stole på at utstyret fungerer, og sammenligner man ting av god kvalitet med billigere løsninger, så blir besparelsen uansett ikke stor når man ser investeringen over hele dens levetid, understreker hun.
Dermed ble det uniter fra XO, to så langt, og ytterligere én som skal leveres på nyåret. Klinikken ble videre bestykket med Sirona Heliodent Plus røntgenapparater. DMT våtsugsanlegg og Dürr kompressor. Sterilen ble utstyrt med Miele termodesinfektor og Getinge Quadro Avanti autoklav. Klinikken fikk også innstallert OPG røntgen fra Sirona. Innredninger på behandlingsrom og steril ble levert av danske Inform som er kjent for meget høy kvalitet og brukervennlighet…

IMG_6182 IMG_6184

 

Alt var på plass slik at den nye klinikken kunne åpne i begynnelsen av oktober. Men det siste halve året hadde ikke bare omhandlet innkjøp av nytt utstyr.

– Nei, det var mye å ta stilling til samtidig som vi arbeidet vanlige dager på den tidligere klinikken. Etter at vi bestemte oss for de nye lokalene var det fremdeles mange avgjørelser å ta. Vi så at rominndelingen fungerte noenlunde, men mye måtte likevel gjøres i gårdeiers regi, ettersom det var gamle kontorlokaler vi overtok. Og da var det godt å ha Jacobsen Dental på laget, understreker Stensby.

Stein Arild Myhre og Esben Vidala var med i planleggingen helt fra begynnelsen, og fulgte opp med noen konkrete tips innimellom for å gjøre tannlegenes egne ideer enda bedre – alt basert på de lokale forutsetningene, og erfaringen de besitter etter å ha sett og planlagt et stort antall tannklinikker gjennom årene.

Resultatet ble en funksjonell, lys og fin klinikk som ivaretar forekomstene av dagslys gjennom store vinduer, behandlingsrom med uvanlig god plass, og en åpen og tilgjengelig steril midt mellom alle de andre rommene, der det totalt er gjort klart rørsystem for fem uniter.

– Dermed har vi gode muligheter for å utvide, selv om det ikke er noen konkrete planer om det foreløpig, forklarer Tran.

Nå er de derimot i ferd med å venne seg til den nye arbeidshverdagen, og det har gått uten problemer. Riktignok kom det noen overraskelser under byggearbeidene, det viste seg blant annet at det kan lure mye uhygge i et rørsystem som ikke har blitt tatt i siden det ble bygget på 1960-tallet, men de sjokkopplevelsene gikk verst ut over gårdeieren, ler de.

– Alt gikk så kontrollert og fint at vi bare hadde arbeidsopphold i to dager. Vi sluttet på den gamle klinikken 30. september, og benyttet torsdag og fredag på å organisere litt sammen med Vivi Becher fra Jacobsen Dental, før vi startet her på mandag, forteller Tran.

IMG_6130

Hvilepulsen ble kun forstyrret av at tilkoblingen av vann ble forsinket, slik at gjennomgangen av alt utstyret på fredagen ikke kom i gang før langt ut på ettermiddagen.

– Heldigvis stilte Johan Rise fra Jacobsen Dental opp her fra tidlig mandag morgen, for å kunne være i nærheten og svare dersom det dukket opp noe vi ikke hadde tenkt på, når pasientene kom. Det satte vi stor pris på, sier Stensby, som betrakter det som punktumet i en omfattende prosess hvor de følte seg godt ivaretatt hele veien.

Nå gjenstår stort sett bare noen bilder på veggene, før personalet på klinikken kan føle seg helt «hjemme» i de nye lokalene. Teknisk sett har det ikke dukket opp noe uventet så langt. Og etter en trygg prosess, der de hele tiden har kunnet konsentrere seg om de daglige arbeidsoppgavene, hadde de strengt tatt ikke ventet det, heller.

Personvern