En god ting kan gjerne gjentas to ganger

Det er mye man skal passe på når man skal rigge en klinikk helt fra bunnen. Ikke minst når timebøkene er rimelig fulle, og businessen helst skal gå i mest mulig normalt tempo gjennom hele prosessen.

Det vet kjeveortoped Unni Molvig i Halden.

For noen år siden var hun i den situasjonen. Tilbudene sto som alltid i kø, og det ville på mange måter vært naturlig å revurdere det meste når alt likevel skulle handles inn på nytt. Men Molvig beholdt roen – og i stedet for å stille spørsmålstegn ved alt, brukte hun sine erfaringer om hva som faktisk fungerer for alt de var verdt.

Det er ikke nødvendig å ”finne opp hjulet” flere ganger.

Dette gjaldt ikke bare selve utstyret. Forbruksmateriell, service og oppfølgingsrutiner var også noe hun la stor vekt på i prosessen.

Da hun kjøpte praksisen i Halden i 2008 og startet en total renovering, var det nemlig bare i underkant av 10 år siden sist hun hadde vært i en slik anleggsfase, på sin forrige klinikk i Åsane i Bergen. Der startet hun i 1988, og rundt årtusenskiftet var det tid for å modernisere. Valget falt på uniter fra Sirona, og etter hvert fant hun det mest både lønnsomt og praktisk å konsentrere seg om én leverandør.

Som stjernekunde hos Jacobsen Dental AS fikk hun alt hun trengte på ett sted, og utstyr som passet godt til den spesielt hektiske hverdagen hun opplever som kjeveortoped. Dermed var det ingen tvil om hvilket utstyr og hvilke løsninger hun ville ha da hun startet opp i Halden.

–Her er alt, inklusive skranken, levert av Jacobsen Dental AS, sier den travle damen når vi får audiens innimellom slagene.

For med hele 40 pasienter hver arbeidsdag er det ikke rom for slinger i valsen – og det var det heller ikke da hun dro i gang praksisen.

– Jeg pendlet faktisk i tre og et halvt år mellom praksisen i Åsane og denne. Det er også en side av det å være kjeveortoped, det er ikke flere av oss enn at vi må fullføre oppfølgingen med de pasientene vi har før vi kan flytte på oss. Det er ventelister for å få behandling, spesielt utenfor de største byene, forteller hun.

Med slik utstrakt pendling kan man forstå at det var enda viktigere at ting lå til rette på begge steder. Og det gjorde det virkelig ikke i Halden, da hun tok over.

– Her var alt virkelig nedslitt. Jeg lyver nok ikke om jeg sier at mye var fra 1970-tallet – den ene stolen som ble brukt til røntgen ba faktisk Jacobsen Dental AS om å få for å ha på utstilling eller noe sånt, ler hun.

 Resten gikk uten omsvøp ut av vinduet og ned i en container. Inn kom to nye Sirona-uniter, state of the art røntgen-utstyr og alt annet som skulle til for at de fire ansatte på klinikken skulle ha en strømlinjeformet arbeidsdag.

Klinikken server nærområdet rundt Halden, mot Skjeberg, og har også navn fra Aremark, Marker og Rakkestad samt resten av Indre Østfold på pasientlista.

Ved siden av at utstyret må være avansert nok til å kunne takle alle utfordringer, krever det også soliditet og pålitelighet utover det vanlige med en slik takt av pasienter ut og inn. Nedetid er rett og slett ikke et tema – og for Molvig og hennes ansatte betyr praktisk utforming, som kanskje sparer ett eneste arbeidsmoment på hver enkelt pasient, til sammen enorme besparelser i tid og arbeid i løpet av året.

–Ikke minst når det gjelder renhold. Her er det mye som skal skje på kort tid, sier Molvig, som arbeider parallelt med de to unitene for å klare å holde unna.

Noen år etter at utstyret ble installert er det fremdeles ”fresht”, og klinikken både ser ut og føles som ny. Ikke er det noe spesielt hun savner heller, sier hun etter å ha tenkt seg om et øyeblikk.

– Vi følger jo med, selvsagt, og det skjer jo ting i bransjen. Samtidig er det ikke slik at det har kommet store nye ting de siste årene som gjør at jeg føler at noe av utstyret mitt er blitt utdatert, sier hun, og får støtte fra kollegene.

Flere av de ansatte har vært med fra før hun kjøpte klinikken, og bekrefter at det ble en helt ny hverdag da det gamle resolutt forsvant ut av vinduet, og den nye virkeligheten åpenbarte seg.

– Stor overgang?

– Ja, det var jo det, men det førte ikke til problemer. Det nye utstyret har den store fordelen at det er svært enkelt både å lære seg og å benytte, selv om det er veldig avansert. Dermed var dette både etterlengtet og en stor lettelse å ta i bruk, sier Siw Holmberg Brynildsen.

Med begge bena plantet i Halden har Unni Molvig igjen fått en roligere tilværelse, og har fullt fokus på én klinikk med stort pasientgrunnlag. Roligere tider ser det altså likevel ikke ut til å bli av den grunn, men etter fem år med velfungerende utstyr og uten åpenbare utfordringer i horisonten har hun god tid til å planlegge fremover.

Hva fremtiden vil bringe vet ingen, ei heller i idylliske Halden. Men at stjernekunde-statusen hos Jacobsen Dental AS gir henne de beste forutsetninger for å takle det som måtte dukke opp, er hun fullstendig overbevist om.

Det gir i hvert fall én bekymring mindre, når pasientene kommer og går hvert eneste kvarter av hver bidige arbeidsdag.

 

Skrevet av Tore Robert Klerud

Personvern