Det skal ikke gjøre vondt å gå til tannlegen i 2013

Å investere i godt utstyr, er å investere i pasientenes velvære. Det betaler seg, mener Benny Håkansson i Tannverket i Vestby.

Av Tore Robert Klerud

For ikke veldig mange år siden var Vestby utenfor Oslo noen veikryss og store jorder, gjennomskåret av motorveien E6 mot Göteborg. I dag er det et press-område, med stadig større behov for tjenester til en stadig voksende befolkning.

Slik sett satset Benny Håkansson veldig fremtidsrettet da han etablerte seg med klinikken Tannverket i Vestby for over 20 år siden. Bosatt i Oslo kjører han motsatt vei i forhold til de fleste pendlere, og han trives godt. Aldri har han hatt det så bra som nå.

I år fyller han 60, forteller han. Både han og klinikken har nettopp vært gjennom en prosess med mye forandring og store avgjørelser. Og han valgte ikke den løsningen som mange av hans jevn-aldrende tannleger kanskje ville gått for.

– Det var snakk om å gå sammen med flere, og etablere en langt større klinikk. Det ville sikkert blitt bra, det også. Men jeg valgte å satse på å oppgradere min egen klinikk i stedet, forteller han.

Innrettet for en god opplevelse 

En større klinikk ville fort blitt mer upersonlig, med mer rutinepregede oppgaver. Det ville han ikke. For Håkansson er ikke en av dem som begynner å planlegge nedtrappingen av yrkeskarrieren på et tidlig tidspunkt – han har ingen tanker om annet enn å satse fullt, og er stadig like nysgjerrig.

Dermed satset han på en oppgradering og utvidelse av sin egen klinikk i stedet – en klinikk som allerede i utgangspunktet var innrettet for å gi både pasienter og ansatte en god opplevelse.
 

Nytt, inspirerende utstyr

– Tanken har hele tiden vært at resepsjonen skal føles som en hotell-lobby. Pasientene skal ha kontakt med personalet i skranken fra de kommer, ikke gjemmes bort inne på et venterom for seg selv. Ingen plakater av blod og stygge tenner, sier han.

Bak de sandblåste glassdørene og flislagte deleveggene inn mot de fire behandlingsrommene venter også utstyr som skal fortsette å gjøre besøket til en hyggelig opplevelse for både pasientene, tannpleieren og de to tannlegene som Håkansson har ansatt i tillegg til seg selv. I forbindelse med oppgraderingen har han kjøpt inn tre nye Sirona Teneo-uniter, og han er opptatt av å ligge i forkant av den tekniske utviklingen.

Pasientene, ikke minst de som er plaget med tannlegeskrekk, er så godt orientert om hva som finnes av nyvinninger på markedet i dag, at de i stadig økende grad spør etter det nyeste nye. Dessuten gir det tannlegen også en god følelse å vite at man har satset på det beste.

– Dette er 2013. Det skal ikke behøve å gjøre vondt å gå til tannlegen i 2013, mener Benny Håkansson.

Håkansson har flere ganger fått komplimenter fra pasientene for at det ikke bare ser flott ut på Tannverket, men at også utstyret ser imponerende ut. Og han er ikke sen om å returnere komplimenten, eller gi pasientene litt av æren:

– Det var jammen en flott stol du har kjøpt nå, kan pasientene si. Da takker jeg for hjelpen, og minner om at det er de som har hjulpet til å betale den. Det koster jo en del å gå til tannlegen, og da kan man like gjerne vise pasientene at pengene går til å kunne tilby dem det beste og mest smertefrie utstyret som til enhver tid finnes på markedet.

Benny Håkansson kunne fort ha kommet inn i et miljø på en langt større klinikk der man fort kunne gått, bevisst eller ubevisst, i den ”fellen” stadig å gjøre de samme oppgavene. På sin egen klinikk har han derimot gjort det til et poeng at alle skal kunne gjøre ”alt”, selv om alle selvsagt har sine spesialiteter og favorittoppgaver.

Inspireres med CEREC

Ikke minst gjelder dette i forhold til det nye utstyret som av og til dukker opp. Det krever litt ressurser, men å la alle få ta del i alt gir også inspirasjon, påpeker han.

En nyvinning som har gitt slik inspirasjon til personalet er CEREC-maskinen, som kom i hus for to år siden. Den ble anskaffet i tråd med idealet om å kunne tilby pasientene den nyeste teknikken, og for å kunne gi et så komplett tilbud som mulig under ett tak. Håkansson innrømmer at det var stor spenning blant de ansatte på forhånd, men at utstrakt bruk har gjort at de nå inspirerer hverandre til å lage stadig finere kroner med det nye utstyret.

– En del tannleger, uavhengig av alder, ville mene at det blir unødvendig dyrt å satse så mye på ny teknikk hele tiden?

– Det forstår jeg ikke helt. Det nyeste utstyret er jo også konstruert for å fungere rasjonelt. Det reduserer tannlegens tidsforbruk, og gir nye muligheter. Ta for eksempel CEREC, – jeg kan ikke forstå at ikke alle tannleger satser på dette. Inntjeningsmulighetene, om man ser så kynisk på det, er jo enorme, i tillegg til at pasientene opplever det som god service å få kronen på plass med én gang, sier han.

Tiden som frigjøres kan brukes til mye forskjellig. Alt fra å vise frem og forklare funksjonene som ligger i utstyret til teknikk-interesserte pasienter – og de er det mange av – og til å snakke med pasienten, bli kjent og høre om det er noe annet de har spørsmål om.

– Det har også ført til både gode relasjoner og flere oppdrag: Noen får en kjempeinteressant opplevelse av å kikke imponert over skulderen min når jeg bruker CEREC-fresen, og andre kommer i løpet av samtalen på at de har lurt på om det er mulig å fikse på en gammel fylling, noe de ellers ikke ville tenkt på å nevne, sier han.

Slik har han tenkt det skal fortsette. De tre tannlegene, tannpleieren og alle sekretærene har funnet tonen i den akkurat passe store klinikken. Om Benny Håkansson likevel skal tenke litt på hvordan han skal begynne å trappe ned litt når den dagen kommer, så har han planen klar.

Og den innebærer ikke å bli mer forsiktige med investeringene: – Da skal vi fremdeles ligge i forkant rent teknisk. Og kanskje jeg tillater meg å jobbe litt kortere dager, og velger å konsentrere meg om de litt spesielle oppgavene som jeg synes er mest utfordrende, sier han. Til hjelp vil han uansett ha state of the art-utstyr, og fornøyde kolleger i Tannverket.

Personvern