Da Esben fikk nytt smil

 

CEREC hjalp Esben Vidala til et nytt smil, men jobben kunne ikke vært gjort uten en «ekte» tanntekniker. Sten E. Simonsen er likevel klar på to ting: CEREC gjør jobben hans enklere, og resultatet blir bedre.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

Dette er jeg skikkelig fornøyd med!

Esben Vidala ligger i pasientstolen til Jan Kirkedam hos A1 Tannlegen og studerer den nye fronten sin i et lite håndspeil. En åtteledds bro er satt på plass etter at Esben har vært til gjentatte prøvinger og justeringer.

Årsaken til at Esben gikk for en helt ny bro er en død tann, samt at han hadde flere gamle kroner og en gammel bro som trengte utskiftning. Riktignok måtte han til Arendal flere ganger for å få en midlertidig bro og foreta noen justeringer underveis, men prosedyren i dag er uendelig mye enklere, raskere og ikke minst mer behagelig for en pasient enn den ville vært for noen år siden. Takket være digitale avtrykk oppdaget man tidlig de endringene som trengtes underveis slik at tidsskjemaet aldri sto i fare.

Med digital skanning laget tannlegen en 3D-modell av tennene til Esben, og med den som utgangspunkt var det opp til tannteknikeren å lage den nye broen. Mange teknikere er eller har vært skeptiske til CEREC og digitale avtrykk, og det faktum at tannlegen selv kan frese ut en ferdig tann og på den måten true deres arbeidsmengde. Tanntekniker Sten E. Simonsen er imidlertid blant dem som ikke frykter en digital hverdag, tvert imot.

– Min personlige erfaring er at de tannlegene som har digitalisert klinikken øker bestillingene av arbeider, enten de har egen freser eller ikke. Det kan virke på meg som om terskelen for å lage tekniske løsninger går ned kontra kompositt og den slags behandling, og det gleder et teknikerhjerte! I tillegg får tannlegene opp øynene for at det faktisk er en krevende jobb vi gjør, sier Sten E. Simonsen.

Det er tannlege Jan Kirkedam som har tatt avtrykket av Esben (slik han også ville gjort det med silikon eller alginat) og festet den nye broen, men det er Simonsen som har laget den. At en tannlege kan frese en enkelt tann eller to er så sin sak. Til større arbeider er tannteknikeren fremdeles uunnværlig, og all verdens digitale løsninger truer ikke teknikerens posisjon.

Hva tror du skepsisen blant mange tannteknikere til digitale avtrykk skyldes?

– Det er ingen tvil om at det er en overgang å jobbe med digitale kontra konvensjonelle avtrykk, men når du har drevet med det en stund vil du helst bare drive digitalt. Skepsisen til å analysere et avtrykk på en todimensjonal skjerm er nok spesielt stor for dem som ikke har jobbet så mye med datamaskiner, men det å se på en skjerm kontra i lupe på en modell er så mye bedre. I tillegg til struktur har du både lys og farger å orientere deg etter. Nå konstruerer vi direkte på avtrykket og ikke som tidligere på en modell som var en mer eller mindre god kopi av avtrykket. Mange feilkilder er fjernet, og akkurat der har vi en annen del av skepsisen til digitale avtrykk: Nøyaktigheten. Selv om nøyaktigheten har vært hevdet av produsenten å være veldig bra har nok skepsisen vært stor. Det er kanskje forståelig for en yrkesgruppe som er vant til å ta og føle på ting som en håndverker er.

– Og til de som ennå ikke er overbevist, det er supernøyaktig, sier Sten entusiastisk.

Du lager nye tenner og broer med både digitale avtrykk og vanlige avstøpninger. Kan du si noe om forskjellene på å jobbe med de to?

– Her er det mye. Det at vi kan se avtrykket mens pasienten fremdeles sitter i tannlegestolen er jo starten. Vi kan også lage en digital mock-up og plassere det i et bilde av pasienten via «smiledesign». Kommunikasjonsmulighetene er enorme, og hurtigheten er uslåelig.

– Det digitale avtrykket inneholder informasjon som et konvensjonelt avtrykk ikke gjør. Farger kan avsløre om det ligger saliva eller blod på prepgrensen, og jeg må nevne de supre fordelene av å ha digital bittregistrering. Her tas alle bevegelser som måtte finnes i pilarer og resttannsett med slik at faren for høye kroner og broer reduseres kraftig. I en gipsmodell får man ikke satt sammen kjevene  riktig på grunn av den manglende mobiliteten. Selv om vi tidligere har kompensert for dette ved å slipe inn gipsmodellene ved å analysere gamle slipefasetter fra bittslitasjene og slik at man får kontakt på disse, blir de digitale bittene mye mer nøyaktige og forutsigbare.

I mange tilfeller klarer tannlegen seg uten tanntekniker når han eller hun har egen freser, men behovet for større arbeider seg ikke ut til å bli mindre av den grunn. Du blir ikke arbeidsledig med det første?

– Min oppriktige mening er at det i all hovedsak er fyllingsterapi som blir erstattet med freste kroner på klinikk. I noen tilfeller blir selvfølgelig også vanlig kroneterapi laget i klinikk med stor grad av vellykkethet, for eksempel ved akutte tilfeller der tannleger med slikt utstyr har en kjempefordel i forhold til pasient og økonomi.

Hvordan kan tannleger og tannteknikere best samarbeide i en tid der digitale avtrykk er regelen og ikke unntaket?

– Med de mulighetene som ligger i det visuelle i et 3D-program kan man kommunisere på en måte som inntil nylig ikke var mulig. I Sironas software er det til og med innebygd en Skype-funksjon som gjør at tannlege og tekniker kan diskutere hvert enkelt tilfelle der og da.

Kan du si noe om hvordan dere jobbet med fronten til Esben? Det ble litt frem og tilbake, men jeg antar at de digitale avtrykkene likevel var til god hjelp?

– Ja, her ble det tidlig klart da vi så på de digitale avtrykkene at det måtte noen justeringer til på prepararasjonene for å kunne komme dit vi ønsket. Vi gjorde en virtuell mock-up, og ut fra den freste vi en midlertidig bro. Da kunne vi instruere tannlegen enkelt om hvor endringene måtte være. Det er slik i den digitale verden at ting kan gjøres fort, men samtidig er det viktig å bruke teknikken på en måte som gir forutsigbarhet til alle i behandlingsteamet. Likevel – eller kanskje nettopp derfor – sparte vi både tid og ressurser ved å gjøre det på denne måten.

Tilsynelatende gikk det i Esbens tilfelle helt på skinner, og et par uker senere smiler han like bredt.

– Det er jo alltids litt tilvenning som skal til fordi det er en annen følelse, men jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke hatt noen smerter eller noen andre problemer, så dette ble bra.

Bare se på bildene. Esbens nye smil ble skikkelig fint!

 

Personvern