CEREC er ikke en gutteting!

Tannlegene Melita Bruziene og Silje Hove er helt samstemte: CEREC handler ikke om tekniske duppeditter for menn, men er et arbeidsverktøy og hjelpemiddel for alle.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

Det burde egentlig være unødvendig å understreke at noe så åpenbart positivt som digital skanning er et hjelpemiddel for begge kjønn, men angivelig er kvinner mer skeptiske til slikt enn menn. Tilbakemeldinger fra selgerne hos Jacobsen Dental tyder iallfall på det, og med det som utgangspunkt har Null Hull villet undersøke saken nærmere. Er det hold i en slik påstand?

– Overhodet ikke, sier Melita Bruziene når vi konfronterer henne på hjemmebane i ­Sandefjord, der hun åpnet sin egen klinikk 1. mars i fjor. – Jeg har aldri tenkt på CEREC som en gutteting.

Melita innrømmer at hun riktignok ble overrasket over all datateknikken hun måtte forholde seg til da hun åpnet klinikken Melita Dental, men det har ikke noe med kjønn å gjøre.

– Nei, jeg tror nok like mange menn som kvinner vil irritere seg over alt du må forholde deg til under installasjonen av utstyr, ler hun.

Når det gjelder å bruke en digital skanner og bruke og forstå softwaren til CEREC er det annerledes.

– Du må bare lære deg å bruke det, og det tar jo ikke spesielt lang tid heller. For meg er CEREC et verktøy som veldig mye annet, forteller Melita som opprinnelig er fra Litauen der også tok sin tannlegeutdannelse. Hun flyttet så til Sandefjord, men før hun åpnet sin egen klinikk der jobbet hun først i Skien og Porsgrunn.

I stedet for å kjøpe seg inn i en annen klinikk ville hun etter 15 år som tannlege starte sin egen praksis, og da handlet det om å investere pengene i godt utstyr. – Da ble det selvsagt CEREC, sier hun fornøyd.

Silje Hove sitter i en helt annen del av landet, i den vesle bygda Årdalstangen i Sogn og Fjordane, der hun nettopp har åpnet klinikk i nye lokaler – et tilbygg til huset. Når det gjelder CEREC har hun de helt samme erfaringene som Melita Bruziene.

– Haha, CEREC er da ingen gutteting, ler hun. – Jeg er ikke flink med data i det hele tatt, men CEREC gjør hverdagen min mye enklere og morsommere. Det er jo et fantastisk hjelpemiddel! Både for pasientenes vedkommende med alt de slipper av ubehag og upraktiske ting, og for meg. Jobben er gjort på litt over en time, og da er vi ferdige, sier Silje om de tilfellene der pasienten trenger en krone.

Å gå til innkjøp av CEREC handlet ikke en gang om å overstige en terskel, forteller hun.

– Jeg har ingen sekretær eller assistent å lønne, så jeg var ikke det minste redd for investeringen. Det regnestykket går definitivt i min favør. Du trenger bare å lage fire kroner i måneden, så er leasingen betalt. Resten er ren inntjening.

– Og det er jo så gøy, fortsetter hun. – Det er de behandlingene jeg blir minst sliten av og tjener mest penger på og til og med får de mest fornøyde pasientene av. CEREC gjør hverdagen min så mye enklere.

Silje forteller om pasienter som er veldig glade for å få så effektiv behandling og slippe ubehagelige avtrykk. Det er tidsbesparende og praktisk for pasienten å slippe flere besøk. 

Hun erkjenner at CEREC har flere muligheter enn hun har satt seg inn i, og at det også er begrenset hvor store arbeider hun kan utføre selv.

– Jeg har laget noen få broer, men det tar lang tid, og tannteknikere er mye bedre på estetikken enn det jeg er. Men det er utrolig praktisk å ha muligheten! Egentlig er det bare operatøren som setter begrensninger for maskinen. For meg går det i kroner og onlays.

Til tvilerne i bransjen, om de er kvinnelige eller mannlige tannleger, har hun dette å si: – Få CEREC demonstrert på en messe eller noe, så ser du hvordan alt går av seg selv. Det er såre enkelt! 

 

Personvern