Bygget drømmeklinikk for fremtiden

Farmannsgate 1

Kvalitet koster, men betaler seg på sikt. Det vet man alt om på Farmannsgate Tannlegesenter i Fredrikstad.

 

Det skal godt gjøres å unngå behovet for nyinvesteringer fra tid til annen, nesten uansett hvilken bransje man driver innenfor. Det beste man kan håpe på, er at de ikke kommer i altfor store porsjoner.

Samtidig er det gjerne slik at dersom man først skal gjøre noe, kan det være hensiktsmessig og også rent av nødvendig å gjøre flere ting samtidig. Da er det fort gjort å prute på sine egne prinsipper om kun å investere i kvalitet, for å forsøke å holde litt igjen på pengestrømmen.

Farmannsgate 8Ved Farmannsgate Tannlegesenter i Fredrikstad var man for noen måneder tilbake i nettopp den situasjonen. Klinikken skulle flytte inn i nye lokaler med større plass, man skulle gjøre grunninvesteringer for å kunne vokse litt i fremtiden, og det var tid for å fornye mye av utstyret man allerede var avhengig av for dagens drift.

Kort sagt en situasjon der man kunne vært fristet til å se om det var noe man kunne spare inn på.

Men tannlegene Bente Lene Christensen og Eirik Flodin bet tennene sammen. Investeringene skulle gi dem sjelefred og en velfungerende arbeidsplass i lang tid fremover, og begge hadde erfaringer som tilsa at slik sjelefred riktignok koster penger – men at det også er verdt å betale for.

Flyttelasset gikk ikke så langt. Den nye klinikken ligger bare noen kvartaler fra den gamle, midt i Fredrikstad sentrum. Dermed kunne de også holde god oversikt over arbeidet mens det pågikk, samtidig som de jobbet som vanlig i de gamle lokalene. Og de så fra dag til dag at de gikk en lysere arbeidshverdag i møte, slik at gleden og forventningene var på topp da de tok med seg flyttelasset og åpnet dørene til den nye klinikken i fjor høst.

Farmannsgate 3

Der ventet 170 kvadratmeter flunkende ny klinikk med behandlingsrom og diverse bygget i en hestesko rundt en stor og romslig steril, og der alt har vært tatt ned til «bare bones» før det har blitt bygget opp – inklusive nytt strøm- og VA-opplegg i gulvene. Klinikken inneholder fem behandlingsrom, som har gitt muligheter for å utvide staben litt – siden i fjor sommer har klinikkens eiere også fått selskap av turnuskandidaten Christopher-Robin Hughes.

– Vi fikk en påminnelse og en bekreftelse på at det er lurt å tenke kvalitet allerede noen dager før åpningen. Da alt begynte å bli klart, kom vi plutselig inn en dag og oppdaget at det var noen centimeter vann på gulvet etter at det hadde oppstått en lekkasje i etasjen over. Altså var det ikke vårt problem, bortsett fra at det måtte ryddes opp i. Men det var tilfredsstillende å se på våre egne, nye gulv der vinylen går opp på veggene, slik at vannet i hvertfall ikke kom lenger nedover i etasjene, ler Bente Lene Christensen.

Hun startet sin yrkeskarriere i 1983, og har på de årene opparbeidet seg erfaringer som gjør at hun vet både hvordan hun ønsker å ha det, og ikke minst viktig; hvordan hun ikke ønsker å ha det. Sammen med kollega Eirik Flodin, som begynte å jobbe som assistenttannlege hos henne i 2001 og senere ble deleier i klinikken, tegnet hun selv grovskissene for hvordan hun ønsket de nye lokalene, før de kalte inn ekspertisen fra Jacobsen Dental AS.

– Vi var veldig opptatt av å få den store og rommelige sterilen på midten. Sterilen er jo selve hjertet i klinikken, sier hun, og legger til at hun har sett mange eksempler på at plassbehovene her blir nedprioritert – og at tannlegene angrer etterpå.

De var også opptatt av å få store og gode behandlingsrom, og å ta vare på mest mulig naturlig lys og spre det innover i klinikken gjennom vinduer øverst i deleveggene. Nervene roes allerede på et lyst venterom med litt kunst på veggene, før man ledes inn i en klinikk i hvitt og grått, med noen lekre detaljer i form av klare og blåfargede glassbyggestener her og der.

Alt basert på deres egen smak og sans for design.

Farmannsgate 6

– Men det var også viktig for oss å bruke den kunnskapen Jacobsen Dental sitter på, om hva som fungerer og hva som ikke gjør det. De kvalitetssikret våre egne ønsker og planer, og tok aktivt del i planleggingen gjennom byggeprosessen, sier hun.

Kronene rullet selvsagt friskt under byggeprosessen, men det var som nevnt åpenbart at de fikk valuta for pengene hver gang de var innom og kikket på at arbeidet skred frem. Og da det var tid for å utstyre klinikken, var det aldri noen tvil om hva som skulle inn:

– Kvalitet har lang levetid. Jeg hadde selv en Sirona-unit i hele 24 år fra jeg startet opp, forteller Christensen, og legger til at det må være noe i retning av en rekord.

Farmannsgate 7

Den ble erstattet av en ny Sirona for bare noen få år siden, og den og ytterligere en unit fikk lov til å bli med på flyttelasset til den nye klinikken.

– Dessuten investerte vi i tre nye Sironaer til, slik at vi i dag har fem behandlingsrom i drift. Kjekt å ha noen ekstra, vi håper jo at også turnuskandidaten vår vil trives så godt at han blir værende hos oss selv når turnusperioden er over, sier Eirik Flodin.

Dokumentert lang levetid og få driftsstopp er deres hovedargumenter for å velge Sirona.

– Men også det at dersom det først oppstår et problem, er oppfølgingen fra Jacobsen Dental både rask og svært god. Det er det også verdt å betale for, påpeker Christensen.

Farmannsgate 5

Og hun legger til at mange av de samme argumentene kan brukes for innredningen som for unitene:

– Vi var aldri i tvil om at vi skulle ha innredninger fra Inform, heller. Designet er tidløst, og slitestyrken utrolig god. Se bare på denne, sier hun, og henter en følgesvenn hun bokstavelig talt har rullet med seg helt siden hun startet i faget på slutten av 1980-tallet:

En rullekonsoll fra Inform, som man godt kunne trodd at var levert i 2015, om man ikke hadde visst noe annet.

– Det er bare fargen som skiller den ørlitegrann fra alt det nye vi har kjøpt. Når man vet hvor gammel den er kunne man jo trodd at den var gulnet litt, men det var rett og slett en litt annen fargenyanse som var moderne den gangen enn dagens kritthvite, ler tannlegene i Farmannsgate Tannlegesenter AS i Fredrikstad.

 

 

 

Personvern