Bare XO oppfylte mine strenge designkrav

Helhetlig design med bevissthet på hver eneste detalj var rettesnoren da Heidi von der Osten bygget opp sin egen klinikk i Horten. Uniter fra XO var de eneste som passet inn i forhold til hennes strenge krav.

   

Design spiller en stadig viktigere rolle på de fleste områder i samfunnet. Tannlegeklinikkene er intet unntak. Der hvor det tidligere var sterilt og kaldt, møtes pasientene i dag av varmere farger, og interiørdetaljer som avslører at det faktisk er mennesker av kjøtt og blod som arbeider der.

– Det er ikke jåleri å ville ha det pent rundt seg, fastslår Heidi von der Osten.

I mai i fjor åpnet hun sin egen klinikk midt i Horten sentrum. Lokalene var nye og spennende, i en rehabilitert loftsetasje med nye, store vinduer fra gulv til tak. I den ene retningen skuer hun ut over hustakene i den tradisjonsrike sentrumsbebyggelsen i Vestfold-byen; på den andre siden får hun Oslofjorden og fergeanløpene til Bastøfergen nesten ”rett i fanget”.

Mulighetene til å lage en særpreget klinikk var så avgjort tilstede. Og det var ikke en sjanse hun ville la gå fra seg. Design, og helhetlig sådant, er noe hun alltid har vært opptatt av. Som danskfødt er hun selvsagt også godt orientert om og inspirert av dansk industridesign, som helt siden krigen har vært ledende på svært mange områder – møbler, kjøkkenutstyr og brunevarer, for å nevne noe.

– Jeg er opptatt av design i alle sammenhenger, og har som hobby å gjøre det pent hjemme. På klinikkenville jeg også være bevisst på design, men på en helt annen måte. Her skal vi tilbringe hele dagen, og da handler det om å skape varig trivsel for alle som jobber her, forklarer hun.

Heidi von der Osten hadde jobbet ved flere klinikker både i Danmark og Norge da hun endelig fikk sjansen til å etablere sitt eget. Erfaringene ble viktige i planleggingsprosessen, ikke minst å være bevisst på hva hun IKKE skulle satse på.

– Det sentrale i hverdagen på en tannklinikk er selvsagt selve uniten. Jeg har jobbet med mange forskjellige merker og typer, og XO er og blir en favoritt. Det var pussig nok også XO jeg begynte med under utdannelsen ved universitetet i København, forteller hun.

I dag har hun to XO-uniter i de to behandlingsrommene som er operative på klinikken. Et tredje rom står klart med tilkoblinger til både elektrisitet, vann og avløp, og den dagen det bygges ferdig vil det utvilsomt bli en XO der også, forsikrer hun.

– Hele uniten er rett og slett lekker, og passer godt inn i hele designkonseptet mitt. Stort sett alle andre uniter jeg ser synes jeg rett og slett er stygge, ler hun, og krever å bli trodd på at det ikke er dansk patriotisme som ligger bak. Selv trodde hun nemlig XO var italiensk, og hun innrømmer spøkefullt at det føles som at en del brikker faller på plass når vi forteller at produsenten holder til i Hørsholm i Danmark.

Men design er langt mer enn utseende. Det omfatter i høyeste grad også kvaliteter som har med praktisk bruk å gjøre, og Heidi von der Osten bekrefter at det ikke hadde vært snakk om å gå på bekostning av dette når utstyret til klinikken skulle velges ut.

– Klinikken skal være en god og sunn arbeidsplass, og igjen spiller detaljene en stor rolle. Når det gjelder XO-unitene spesielt gjelder det for eksempel utformingen av overhengende instrumenter som gjør at det ”faller” tilbake på plass nesten av seg selv, en intelligent oppbygget skylleskål som er usedvanlig rask og enkel å gjøre ren, og det faktum at stolen er opphengt i selve uniten i stedet for å ha en egen plasskrevende sokkel, forklarer hun.

I tillegg påpeker hun alle de små servoene som bidrar til å gjøre justering av alle fasiliteter som lampe og instrumentbrett langt lettere.

– Det er kanskje ikke så veldig tunge tak i utgangspunktet heller, men når det er snakk om bevegelser som gjøres hundrevis av ganger daglig, og ikke alltid med resten av kroppen i optimal posisjon, bidrar slike småting i høy grad til å redusere faren for belastningsskader, understreker hun.

Da klinikken skulle utstyres var rominndelingen allerede gitt. Men videre i planleggingen passet hun på å ta med seg de rådene hun kunne få, ikke minst fra Jacobsen Dental i forbindelse med leveringen av de to XO-unitene. – Jeg fikk mange råd. Jeg fulgte ikke alle til punkt og prikke, men det varnyttig å vurdere dem. Råd og innspill fra folk som ser mange klinikker, og som lever av å utstyre dem på mest mulig hensiktsmessige måte, er mye verdt, slår hun fast.

Hun var også usedvanlig heldig og fikk kjøpe noe utstyr pent brukt fra en klinikk som skulle nedlegges, blant annet noe innredning til behandlingsrommene. Utstyr av topp kvalitet – ellers ville det heller ikke vært aktuelt å kjøpe det.

– Selv om dette var noen år gammelt kunne Jacobsen Dental bygge videre på det, og det finnes også reservedeler dersom det skulle bli behov for det. Nok et eksempel på at det lønner seg å holde seg til det beste utstyret, konstaterer hun.

Pasientene merker trolig lite til alle detaljene som gjør hverdagen enklere for de ansatte, men flere har påpekt at de synes unitene og interiøret i klinikken ser veldig ”fresht” ut. Og i tillegg til at de møter blide og effektive ansatte som trives på jobben, får pasientene også økt velvære av det visuelle inntrykket.

De møtes av store, rolige flater med lysegrønn tapet og grønt, frostet glass når de kommer innenfor døren.Og de møtes i løpet av få sekunder av en av de ansatte.

– Nok en detalj som er viktig for oss. Pasientene skal bli sett og ønsket velkommen med én gang. Litt prat, og kanskje en kopp kaffe hvis de må vente noen minutter. Det er viktig for de fleste, og ikke minst for de som gruer seg til tannlegebesøket. Det vet vi er mange, og fra dem får vi gjerne tilbakemelding om at de setter pris på at vi tar oss god tid til å snakke med dem, og forklare hva vi gjør. En annen detalj, som at vi har valgt vanlige piquetskjorter og jeans som arbeidsantrekk i stedet for kjortler som minner om sykehus, bidrar også til å avdramatisere tannlegebesøket, forklarer hun.

I dag er hun selv eneste tannlege på klinikken, og hun har ansatt to sekretærer. Tonen er meget munter, og hun stortrives som sin egen sjef. Pasientene er mange, og det blir lange dager. Så lange, at det kan tyde på at det er marked for å utvide.

– Det ligger vel i fremtiden at det blir en tannlege eller en assistent til her, innrømmer hun. Men hun har ingen hast, foreløpig trives den lille staben godt for seg selv.

– Jeg har en klinikk som er akkurat slik jeg vil ha den, og hvor vi trives godt alle sammen. Jeg har det beste utstyret og er trygg på at jeg får den beste oppfølgingen, og da gjør det ikke noe at det blir lange dager. Drømmen er å kunne betale kontant når jeg skal skifte uniter om 10-12 år, avslører den driftige og designbevisste tannlegen i Horten.

Og at det da blir en ny runde med uniter fra XO behøver ingen være i tvil om.

Personvern