Arken Tannlegesenter

Med 60 ansatte og 14 behandlingsrom er Arken Tannlegesenter i Åsane et av landets største klinikker. Slikt setter krav til logistikken, og en god nettbutikk-løsning hos leverandøren hjelper enormt, sier Bente L. Bredenbekk.

Hun er, i tillegg til mye annet, den som sitter med innkjøpsansvaret for forbruksmateriell på tannlegesenteret. Med doble skift syv dager i uken sier det seg selv at den oppgaven tar mye tid.

 – Men det tar ikke på langt nær så mye tid nå som det gjorde tidligere, forteller hun.Bakgrunnen er Jacobsen Dentals nettbutikk-løsning, som hun tok tak i og begynte å bruke for alt den er verdt for to-tre år siden.

Sparer mye tid
Enkelt og fort gjort å sette seg inn i. Og i tillegg til at det hadde sine helt klare fordeler i forhold til at bestillingen kunne sendes nøyaktig når det passet, og ikke var avhengig av telefontider, bød nettløsningen også på en annen fordel som hun ikke hadde tenkt på på forhånd.

Og det er der den helt store tidsbesparingen ligger:

– Det aller beste er at jeg får opp historikken på hva jeg har bestilt før, slik at jeg ikke behøver å ”bla” meg gjennom hele katalogen. De tingene jeg normalt sett bruker å kjøpe ligger ”fremme” på ordreskjemaet mitt, slik at det går ekstra fort å huke dem av på den nye bestillingen, sier hun.

Fordelene sammenlignet med å lete på nettkatalogen er betydelig, etter at man har gjort den første bestillingen. Og sammenlignet med tidligere tiders praksis, der man måtte lete i fysiske kataloger og notere bestillingsnummere før bestillingen ble sendt manuelt, er intet mindre enn enorm.

Blant Norges største
Og den tiden Bente sparer, har hun intet problem med å bruke på andre oppgaver i toppetasjen på det som en gang het Arken senter, som i dag er en del av Åsane Storsenter.

Senteret er et av Norges største kjøpesentre, og med over50.000 kvadratmeterbutikkflate er det ikke å undres over at markedet for et tannlegesenter også er godt.

– Jeg startet Arken tannlegesenter med to behandlingsrom her da jeg var nyutdannet tannlege i 1987. Like etter ble restriksjonene på markedsføring opphevet, og vi fikk en flying start da vi var blant de første som annonserte på Gule sider, forteller Paul Arne Hordvik.

To skift, 7 dager i uken
Han ble nesten litt satt ut av den umiddelbare suksessen. Opprinnelig var planen hans å jobbe halv tid i den private praksisen og resten i det offentlige, men da pågangen var så god ble det i stedet til å satse knallhardt på å utvide tannlegesenteret.

– Allerede etter noen få måneder var det full fart her, og jeg begynte tidlig med kvelds- og lørdagsåpent. Det var en riktig satsning, konstaterer han.

Etter flere utvidelser er nå klinikken blitt så stor som den rent praktisk kan få blitt.

– Vi utvidet ganske formidabelt i sommer, så nå har vi vinduer i alle retninger. Vi disponerer hele etasjen på550 kvadratmeter, og med de siste fire tannlegene som ble ansatt i sommer er vi totalt ca. 60 ansatte. Med åpent fra 7 til 22 på hverdagene og 8 til 20 i helgene skal det litt til bare for å holde oversikten, innrømmer sjefen humoristisk.

Kona med på laget
Det har han nylig fått hjelp med av sin kone. Siviløkonom Mari Hordvik har etter mange år i finansbransjen meldt overgang til familieforetaket, der hun i tillegg til det økonomiske også har overoppsyn med det administrative.

– Bare å legge kabalen med bemanning er litt av en jobb. Vi har til enhver tid 10-12 tannleger på jobb, hvorav noen jobber i to stoler på én gang. I tillegg har vi egne spesialister på tannkjøttsykdommer, kjeveortopedi og protetikk, og to kirurger inngår også i det unge og entusiastiske teamet her, forteller hun.

Arken Tannlegesenter samarbeider også meget godt med en lokal tanntekniker. Paul Arne Hordvik så tidlig at Cerec-teknikken ville komme til å slå an, og er i dag på sin andre maskin.

Satser på CEREC
– Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått satt meg så godt inn i dette ennå, men maskinen er stadig i bruk – og da gjerne styrt av tannteknikeren som vi samarbeider med, forteller Hordvik.

Fascinasjonen for og tilfredsheten med Cerec-konseptet deles av dem begge, uten spor av profesjonskamp eller –motsetninger, understreker han.

Det er ikke å undres over at han ikke rekker over alt. Til daglig er han nemlig i gang med videreutdannelse innen protetikk, men jobber fortsatt mye på klinikken på kvelder og i helgene. Samtidig finner han også tid til å jobbe på et tannlegekontor på Geilo en helg eller to i måneden, hvilket gjerne kombineres med familiens store hobby – å stå på ski.

Både protetikk og implantater blir mer og mer aktuelt, og dermed regner han med snart å kunne satse enda mer på Cerec, også. Til nå har han fulgt anbefalingene han har fått fra Jacobsen Dental på forhånd, og utviklingen fremover på dette feltet synes klar.

Oppfølging hele veien
– I det hele tatt har jeg fått god veiledning fra Jacobsen Dental hele veien. De var de eneste som tok oss på alvor og henvendte seg til oss allerede da vi var under utdanning på 80-tallet. Det er viktig å bygge relasjoner fra et tidlig tidspunkt, slår han fast.

Dermed var det heller ingen motforestillinger å spore da anbefalingen kom om å benytte Jacobsen Dentals nye nettbutikk for noen år siden. Bente L. Bredenbekk ser fremdeles ingen ulemper ved systemet.

 – Det ligger ingen fare i at det er ”for enkelt” å bestille de samme varene som tidligere, slik at man ikke oppdagenyhetene som kommer til etter hvert?

Får oppdatert informasjon
– Nei, det får man god informasjon om både i brosjyremateriellet og kundebladet som sendes ut, dessuten har vi jo kontakt med selgeren jevnlig, som også er flink til å informere om nyhetene. Og så mye tid som jeg sparer på å bestille over nettet, så har jeg også bedre tid til å følge med på denne informasjonen, sier hun.

Dermed har hun behovene til de 60 ansatte på Arken Tannlegesenter under kontroll til enhver tid, og det mest rasjonelle verktøyet å arbeide med.

– Skulle jeg ønske meg noe måtte det være om jeg kunne kutte ned fra ukentlige bestillinger til en bestilling hver fjortende dag, for å spare kostnader. Men dit er det vanskelig å komme når vi er så mange, selv om alle følger opp sitt ansvar om å rapportere inn behovene til meg i god tid før vi er tomme, sier hun.

Personvern